Kostbare køer

Køene inn mot Oslo fra vest koster varetransporten 1 milliard kroner i året, og utgiftene kan bli doblet de nærmeste årene. Analyseselskapet Pöyry mener ekstrautgiftene som rammer varetransporten, og som påløper på grunn av køene i den såkalte Vestkorridoren inn mot Oslo, kan vokse til 2 milliarder kroner i 2030.

I fjor lå utgiftene på grunn av køene på mellom 670 millioner og 1 milliard, skriver Aftenposten.

Vi merker oss at direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet ikke tar denne kritikken inn over seg. Han mener at kritikken er feil. Det satses nå enorme summer på å bygge ut kollektivtrafikken slik at næringstrafikken får bedre flyt, men vi tror bare sånn passe på den forklaringen. Vi vet at folketallet vil øke betydelig i og rundt de store byene i årene som kommer, og utbyggingen av kollektivtrafikken vil ikke makte å følge opp befolkningsutviklingen. I tillegg vil økt befolkning også føre til økt næringstrafikk.

Hovedorganisasjonen Virke, som representerer cirka 200.000 ansatte i handels- og servicenæringen, mener Statens vegvesen og Jernbaneverket har glemt næringstrafikken i forslaget til morgendagens transportsystem, og mener det rammer vareleveringen inn til storbyene.

– Det er uakseptabelt at fagetatene ikke har vurdert tiltak for å sikre fremkommeligheten for næringslivets transport rundt storbyene. Den skal betjene en sterkt voksende befolkning og ligger an til å få enda større problemer rundt byene enn den har i dag, sier administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen til avisen.

Problemene merker ikke minst bygg og anleggsnæringen som er avhengig av at trafikken må flyte. Det vil påføre mye ekstra utgifter dersom man må vente på en betongbil eller på andre varer som skal til en byggeplass. Det er uendelig mye logistikk på en byggeplass. Kanskje har næringen vært for lavmælt i diskusjonen rundt køene på innfartsveiene.