Ford lanserer ny familie med varebiler

Ford lanserer nå en ny familie varebiler og 9-setere under navnene Transit Custom og Tourneo Custom.

Det som preger de nye bilene er utseende, utstyr og komfort som ligger nært opp til Fords personbiler.

- Det som er spesielt interessant er at de to modellene gir oss tilgang til helt nye kundegrupper, sier Per Netland, salgsdirektør for nyttekjøretøyer hos Ford Motor Norge AS.

– Dette gjelder ikke minst 9-seteren Tourneo Custom, som både utvendig og innvendig ligger tett opp til Fords personbiler hva gjelder elegant kinetic design-preget utseende og komfort, sikkerhet og utstyr som retter seg mot både sjåfør og passasjerer.

Også Transit Custom vil ifølge Netland treffe nye kundegrupper.

– Den fremstår som et langt mer kompakt og dynamisk kjøretøy, samtidig som selv modellene med kort akselavstand har plass til for eksempel bygningsplater på 240 x 120 cm liggende på gulvet eller stående langs vareromsiden - og inntil 3 lastede Euro-paller.

Med en luke ved gulvet i skilleveggen er det også mulig å laste inn for eksempel rør eller planker med en lengde på 3 til 3,4 meter, avhengig av om bilen har kort eller lang akselavstand.

Transit Custom leveres som varebil med kort eller lang akselavstand. Lastevolum på henholdsvis 6 og 6,8 kubikkmeter for kort og lang versjon er klassens beste. Nyttelasten går fra 600 til 1400 kg.

Blant viktige funksjonelle løsninger i varerommet er festepunkter for sikring av gods på sideveggene slik at gulvet er uten hindringer og dermed også lettere å holde rent. En annen detalj er takgrind som kan felles ned i taket og dermed gi kjøretøyet tilgang til garasjer med lav takhøyde uten å måtte demontere takgrinden. Den nedfellbare takgrinden reduserer også vindstøyen.

Både Transit Custom og Tourneo Custom har 2,2-liters Duratorq TDCi turbodieselmotor med effekt og dreiemoment på henholdsvis 100 HK / 310 Nm, 125 HK / 350 Nm og 150 HK / 385 Nm. De nye modellene har et drivstofforbruk ned i 0,66 liter diesel pr. mil.

Også Tourneo Custom har kort og lang akselavstand. Med lang akselavstand blir det rom for et ekstra stort bagasjerom bak 3. seterad. 9-seteren kan leveres med skyvedør på hver side og topphengslet bakluke.

Til standardutstyret hører blant annet blokkeringsfrie bremser, elektronisk stabilitetsprogram, hindring av velt og bakkestarthjelp.

Både Transit Custom og Tourneo Custom kan leveres med sjåførassistanseteknologier som filskiftevarsler, som varsler dersom kjøretøyet utilsiktet forlater sin egen kjørebane og føreroppmerksomhetsovervåkning, som varsler sjåføren dersom vedkommende mister konsentrasjonen eller er i ferd med å falle i søvn.

Med Cruise Control er det mulig å stille inn sin egen hastighetsgrense og automatisk fjernlys bidrar til at kjøretøyet selv slår av og på fjernlys tilpasset situasjonen lenger framme på veien. Kjøretøyene kan også utstyres med ryggekamera.

Transit Custom og Tourneo Custom kan leveres i fire utstyrsutgaver; basisutgave, Trend, Limited og Sport.

Salget av nye Transit Custom og Tourneo Custom vil starte i Norge i august.