Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Navarsete vil prioritere vei foran intercitytog

Publisert: 24.07.2012 09:30. Sist endret: 27.11.2013 21:23.

Senterparti-leder Liv Signe Navarsete sier det er uaktuelt å prioritere jernbane på bekostning av vei. Det er et brudd på klimaforliket, mener Venstre.

  • Innlegg: Sirkulærøkonomi er ingen garanti for bærekraft

  • Optimera med ny e-handelsløsning for proff-markedet

  • Skanska har ansatt leder for inkludering og mangfold

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Nettleder

Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Les også:

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Innlegg: Sirkulærøkonomi er ingen garanti for bærekraft
  • Optimera med ny e-handelsløsning for proff-markedet
  • Skanska har ansatt leder for inkludering og mangfold
  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
  • Smitteutbrudd på byggeplass i Lillestrøm
  • Stort ras sperrer fylkesvei ved Alta
  • Kvinne fløyet til sykehus etter arbeidsulykke i Kviteseid
  • Ingen nye gater skal oppkalles etter menn i Bergen
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Ved dette NCC-prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune

Flere kontrakter

  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

– Jeg er villig til å satse store summer på intercity, men ikke på bekostning av vei, sier Navarsete til VG.

Navarsete sier dermed nei til planen om å ferdigstille intercity-triangelet innen 2023.

– Jeg er ikke villig til å si at dette prosjektet er viktigere enn å oppgradere veiene våre. Vi kan ikke legge fram en Nasjonal Transportplan som sier: «Beklager folkens, E39 og E6 nordover får bli som det blir». Nei, det går ikke, utdyper Navarsete, som viser til at jernbane allerede mottar en tredel av samferdselsbudsjettet, selv om jernbane bare står for 5 prosent av trafikken.

Dette utspillet tas som et nei til å ferdigstille intercity-triangelet i løpet av elleve år – et krav både LO, NHO, miljøvernorganisasjoner og de åtte fylkesordførerne på Østlandet har gått inn for. Også regjeringspartner SV går inn for denne tidsplanen for prosjektet med dobbeltspor mellom Oslo og byene Halden, Lillehammer og Skien.

Bryter klimaforliket
Borghild Tenden, Venstres transportpolitiske talskvinne, mener Navarsetes utspill er et brudd på klimaforliket.

– Her står intercity veldig sentralt. Jeg hadde trodd at Senterpartiet så at det å bosette seg utenfor Oslo-gryta var miljøvennlig. Det virker som de ikke ser at det å få pendlerne over på tog og dermed avlaste rushet inn til hovedstaden er viktig, sier Tenden til NTB.

Hun viser også til Jernbaneverket som har uttalt at å bygge store strekk så raskt som mulig, blir billigere.

– Regjeringen har en jobb å gjøre. Nå hviler ansvaret på Arbeiderpartiet og SV, sier Tenden.

Ikke tog foran vei
Intercity-prosjektet er kostnadsberegnet til rundt 130 milliarder kroner. Med dagens fordelingsnøkkel mellom vei og jernbane vil det være behov for en økning i investeringsrammen på 136 prosent dersom intercity skal stå ferdig om ti år, har Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger uttalt.

Navarsete antyder på sin side en vekst på i underkant av 50 prosent.

– Sist økte vi rammene med 45 prosent. Det er ingen grunn til at det bør være mindre denne gangen. Men dette er en sak som kommer etter hvert, sier hun.

Nøkkelord:

Anlegg, Arkitekter/Rådgivere, Arkitekter, Rådgivere
 

Ved dette NCC-
prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester

 

Skanska har ansatt leder for inkludering og mangfold

Smitteutbrudd på byggeplass i Lillestrøm

 

Startet med litt verktøy og en sliten servicebil
- nå omsetter de to kompisene for 200 millioner

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen