Navarsete vil prioritere vei foran intercitytog

Senterparti-leder Liv Signe Navarsete sier det er uaktuelt å prioritere jernbane på bekostning av vei. Det er et brudd på klimaforliket, mener Venstre.

– Jeg er villig til å satse store summer på intercity, men ikke på bekostning av vei, sier Navarsete til VG.

Navarsete sier dermed nei til planen om å ferdigstille intercity-triangelet innen 2023.

– Jeg er ikke villig til å si at dette prosjektet er viktigere enn å oppgradere veiene våre. Vi kan ikke legge fram en Nasjonal Transportplan som sier: «Beklager folkens, E39 og E6 nordover får bli som det blir». Nei, det går ikke, utdyper Navarsete, som viser til at jernbane allerede mottar en tredel av samferdselsbudsjettet, selv om jernbane bare står for 5 prosent av trafikken.

Dette utspillet tas som et nei til å ferdigstille intercity-triangelet i løpet av elleve år – et krav både LO, NHO, miljøvernorganisasjoner og de åtte fylkesordførerne på Østlandet har gått inn for. Også regjeringspartner SV går inn for denne tidsplanen for prosjektet med dobbeltspor mellom Oslo og byene Halden, Lillehammer og Skien.

Bryter klimaforliket
Borghild Tenden, Venstres transportpolitiske talskvinne, mener Navarsetes utspill er et brudd på klimaforliket.

– Her står intercity veldig sentralt. Jeg hadde trodd at Senterpartiet så at det å bosette seg utenfor Oslo-gryta var miljøvennlig. Det virker som de ikke ser at det å få pendlerne over på tog og dermed avlaste rushet inn til hovedstaden er viktig, sier Tenden til NTB.

Hun viser også til Jernbaneverket som har uttalt at å bygge store strekk så raskt som mulig, blir billigere.

– Regjeringen har en jobb å gjøre. Nå hviler ansvaret på Arbeiderpartiet og SV, sier Tenden.

Ikke tog foran vei
Intercity-prosjektet er kostnadsberegnet til rundt 130 milliarder kroner. Med dagens fordelingsnøkkel mellom vei og jernbane vil det være behov for en økning i investeringsrammen på 136 prosent dersom intercity skal stå ferdig om ti år, har Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger uttalt.

Navarsete antyder på sin side en vekst på i underkant av 50 prosent.

– Sist økte vi rammene med 45 prosent. Det er ingen grunn til at det bør være mindre denne gangen. Men dette er en sak som kommer etter hvert, sier hun.