Fare for Alnabru-avsporing

Alnabru godsterminal er avgjørende i norsk godstransport, men nå truer sammenbrudd: - Vi viser hvordan ny terminal kan stå ferdig i 2019, i stedet for etter 2023, sier NHO-direktør Petter Haas Brubakk.

Transportetatenes forslag til ny transportplan slår fast at innenfor de rammer de planlegger etter, er det ikke rom for både full utbygging av persontransport og utbygging av Alnabruterminalen. Første byggetrinn vil tidligst være ferdig i 2023. Nå har NHO og NHO Logistikk og Transport fått utarbeidet en rapport fra Bjørn Sund i Advansia AS, som skisserer forslag til hvordan dette kan gjøres raskere.

- Vi er gode i Norge til å transportere gods på jernbane og har over tid bygget opp store og stabile markedsandeler for gods langs hovedkorridorene. Men nåværende anlegg på Alnabru-terminalen har en levetid frem til 2019 og det må gjøres grep i dag for å hindre et sammenbrudd i godstrafikken, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport.

Planleggingen av ny terminal har pågått helt siden år 2000. En stengning av Alnabru-terminalen i 2019, vil bety at all godstrafikken må overføres til bil, noe som vil gi store negative konsekvenser på miljø, trafikksikkerhet og økte transportkostnader.

- Næringslivet er avhengig av en velfungerende godsterminal. Regjeringen må ta inn over seg de utfordringer som Alnabru-terminalen står overfor og bør lytte til våre forslag. De må fatte nødvendige vedtak slik at ny terminal er på plass innen 2019, noe som vil ha stor betydning for næringslivet i hele landet, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO.