Tunge løft i Tønsberg

Ved Grenland Tønsberg sammenstilles nå de enorme undervannsstasjonene på 44 ganger 33 ganger 15 meter som skal plasseres på 900 meters havdyp på Ormen Lange-feltet.

Torsdag ble den første av de to manifoldene med styreutrustning løftet på plass på brønnrammen, skriver Hydro på sine nettsider. Sammenstillingen av de store undervannsinstallasjonene for Ormen Lange her i Tønsberg, betyr at vi nå kommer i gang med testingen av utstyret. Mellom 50 og 60 personer har i påsken fullført sluttfasen på selve konstruksjonene, og vi kan høste fruktene av denne innsatsen, sier prosjektleder ved Grenland Tønsberg, Camilla Mohr. Undervannsinstallasjonene skal plasseres på Ormen Lange-feltet av verdens største løftefartøy, Thialf, i juli/august. Etter planen skal de fraktes på lektere fra Tønsberg omkring St. Hans-tider. Byggingen av undervannsinstallasjonene er en stor utfordring for Grenland Tønsberg, der vi har hatt et godt samarbeid med FMC Kongsberg Subsea As og Ormen Lange-prosjektet i Hydro, sier Mohr. Prosjektet er bortimot halvveis fullført og ligger noe foran den opprinnelige planen. Om lag 150 personer hos FMC Kongsberg Subsea og tilsvarende antall hos Grenland Tønsberg har vært engasjert så langt i byggingen av undervannsinstallasjonene. Brønnrammene og manifoldene fra Grenland Tønsberg er en underleveranse til FMCs kontrakt på rundt 1,3 milliarder kroner med Hydro for undervanns produksjonssystemer på Ormen Lange. Ormen Lange planlegges i første omgang bygd ut med to havbunnsrammer i den sentrale delen av feltet med plass til åtte brønner i hver. Mellom undervannsinstallasjonene vil det være feltinterne rør. Fra brønnrammene ledes brønnstrømmen (gass, kondensat og vann) i to 30 tommers flerfaserør opp Eggakanten og videre inn til land. Til å begynne med skal det forhåndsbores opptil åtte brønner. Etter hvert som man blir bedre kjent med reservoaret og ser hvordan forkastningene kan påvirke produksjonen, vil man se hvor mange brønner det totalt blir behov for.