Byggevarekjedene tar markedsandeler

Alle de store byggevarekjedene deltok i Trelast- og Byggevarehandelens FellesorganisasjonTBFs analyse av 2004-markedet og rapporterte om en vekst på i overkant av 11 prosent.

Etter TBFs vurdering økte totalmarkedet knapt 9 prosent, som også harmonerer med SSBs kjøring av bransjeregisteret. I Norge er det vel 1000 byggevarehandlere med bredt vareutvalg og med mer enn tre årsverk. Av disse er nærmere 800 kjedetilknyttet, med en samlet omsetning i 2004 til private og profesjonelle sluttbrukere på 26,6 milliarder kroner. De uorganiserte ca. 240 utsalgene anslås å ha en omsetning på cirka 4,9 milliarder kroner, slik at samlet omsetning gjennom denne typen utsalg antas å ha vært ca. 31,5 milliarder kroner i 2004 mot ca. 28,5 milliarder i 2003. I tillegg kommer omsetningen av byggevarer gjennom fargehandlere, interiørutsalg, jernvare- og industriforretninger, kjøkkenutsalg, varmesentre og andre spesialforretninger, små utsalg med bredt eller smalt sortiment, og de mange utsalg som selger byggevarer sammen med andre varer (fra landhandlere til varehus). TBF anslår at omsetning gjennom denne type utsalg øker til 15,20 mrd i 2004. Samlet sisteleddsomsetning av de vareslag man finner hos byggevarehandlere med bredt vareutvalg gjennom alle kanaler anslås følgelig å ha vært ca. 46,70 milliarder kroner i 2004. Kun dagligvarebransjen er større. Største aktør er Norgros (Byggmakker) inkl. Rådhuset men en omsetning på 5.881 mill kr På andrelass kommer Løvenskiold Handel inkl. MAXBO, MAXBO Proff /Smart med en omsetning på 4.218 mill kr. Deretter kommer Optimera Gruppen/Montér med en omsetning på 3.707 mill kr. Så følger Nordek AS (Byggkjøp, BLINK, Hellvik Hus og Farveglede) med en omsetning på 3.532 mill kr. COOP Norge følger deretter med en omsetning på 3.165 mill kr. Bygger`n Norge inkl. E. A. Smith Bygg omsatte i fjor for 2.720 mill kr, Byggeriet AS/Mestergruppen AS omsatte for 2.496 mill kr og Neumann Bygg inkl. IDE-kjeden omsatte for 868 mill kr. Byggmakker Norgros har hatt den største økning i markedsandel i 2004. I et 5 års perspektiv har COOP Norge den beste utvikling, og har sin aktivitet utelukkende rettet mot forbrukermarkedet For de åtte er samlet andel levert til proffmarkedet 50,1 prosent. Den høye aktiviteten som avsluttet 2004 har fortsatt inn i 2005. De to første månedene indikerer en omsetningsvekst på omkring 15 prosent i forhold til 2004. Året som helhet bør gi en vekst på ca. 8 prosent i kroner.