Siste sommer med langvarig togstopp i Oslo

De siste fire somrene har NSB kjørt buss for tog i Oslo-området grunnet arbeid på jernbanelinjene. – Neste sommer blir Oslo S stengt i bare ni dager, lover Jernbaneverket. (Se bildekarusell)

Fakta om arbeidene ved Oslo S

* Oslo S er stengt for togtrafikk mellom 24. juni og 5. august.

* Østfoldbanen er den eneste linjen som går som normalt.

* Oppgraderingen av jernbanenettet i Oslo-området har et budsjett på 1,25 milliarder kroner i perioden 2009-2012.

* Sommeren 2012 er den fjerde på rad med omfattende reparasjoner på jernbanenettet i Oslo-området. I 2009 var det buss for tog i ti 0 dager, i 2010 i fire uker, i 2011 og 2012 i seks uker.

Fakta om buss for tog

*I perioden mellom 24. juni og 5. august vil 45.000 busser frakte togpassasjerene gjennom Oslo.

*For å erstatte et fullt lokaltogsett med 200 passasjerer, trengs det seks busser.

* I de mest hektiske periodene av døgnet går det buss for tog hvert tredje minutt.

*I perioden med buss for tog bør man beregne 20 minutter ekstra reisetid hvis man skal vestover, 30 minutter ekstra hvis man skal mot Lillestrøm og én time ekstra hvis man skal gjennom Oslo.

*NSB har 200 kundeveiledere som jobber døgnet rundt for å gi kundene råd om buss for tog.

*Hver dag i sommerukene frakter NSB 40.000-50.000 reisende i Oslo-området. På en vanlig hverdag ellers i året er tallet 80.000-90.000.

 

På toglinjene ved Oslo S er det fullt av menn i signalgule og oransje arbeidsantrekk som jobber med å oppgradere toglinjene gjennom byen. I de seks sommerukene Oslo S har stengt jobber de signalgule døgnet, rundt sju dager i uken, med å bytte ut togskinner, kontaktledninger og sporveksler.

Østfoldbanen er den eneste toglinjen som går som normalt. Mens arbeidene pågår, må de som skal reise gjennom Oslo på andre ruter belage seg på å ta buss for tog. På det meste må de reisende beregne én time ekstra i reisevei.

– Ikke optimalt
– Det er ikke optimalt at de reisende nå må ta buss for tog, men arbeidene på toglinjene er nødvendig for å forbedre punktligheten. Dette er heldigvis den siste sommeren med så omfattende stenging, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding i NSB til NTB.

Men selv om reisetiden har blitt lenger, er prisene de samme.

– Fordi vi får folk fram dit de skal til tidene oppsatt i rutetabellene, har vi ikke vurdert å sette ned prisen. Kundene har i stedet rett til kompensasjon hvis vi ikke holder det vi lover, sier Lødding.

Opprinnelig var planen å bytte ut de 12.000 svillene i Oslotunnelen nå i sommer. Sviller er betongbjelkene som ligger under skinnene på tvers av skinnegangen. I slutten av juni ble det kjent at Jernbaneverket hadde kjøpt sviller som ikke kunne håndteres av maskinen som skulle utføre arbeidet.

Men de kommer ikke til å stenge Oslotunnelen neste år bare for å legge nye sviller, lover informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Ni dager neste år
– Svillene som er der allerede kan ligge i opp til ti år til. Men vi kommer til å stenge tunnelen i ni dager neste sommer for å gjøre endringer i signalanlegget for å øke kapasiteten i tunnelen slik at flere tog kan kjøre gjennom, sier Bakken til NTB.

– I denne perioden vil de reisende bli nødt til å ta buss for tog, legger han til.

Det er den fjerde sommeren på rad at deler av tognettet i Oslo-området er stengt grunnet reparasjoner, og det er den andre sommeren med omfattende arbeid på Oslo S.

I 2009 var det buss for tog i ti dager, i 2010 i fire uker, i 2011 seks uker og i år også seks uker. Oppgraderingen av jernbanenettet mellom Etterstad og Lysaker har et budsjett på 1,25 milliarder kroner i perioden 2009-2012, og arbeidene skal pågår også resten av året.

Resultater
Vedlikeholdsarbeidet har allerede gitt resultater, forteller Bakken.

– Punktligheten er gradvis blitt bedre, og hittil i år har vi helt klart hatt bedre punktlighet enn tidligere, sier han.

Også NSB har lagt merke til dette.

– Vi har fått færre klager i første halvdel i år enn i samme periode i fjor, forteller Lødding i NSB.

Ifølge NSB virker de reisende også mer fornøyd, tross sommerstengt Oslo S, enn de gjorde under stengningen i fjor.

Det kan også ha sammenheng med at det i fjor pågikk vedlikeholdsarbeid på E6 ved Alnabru på Oslos østkant samtidig med at togtrafikken gjennom byen var stengt, og det førte til lange køer for bilister og for dem som tok buss for tog.

Koordinering
– I år er Jernbaneverket blitt flinkere til å koordinere vedlikeholdsarbeid med Vegvesenet, og det er en annen grunn til at kundene er mer fornøyd i år enn de var i fjor, forteller Bakken i Jernbaneverket.

Fra 6. august vil togene gå som normalt igjen. Da vil også de reisende bli møtt av oppgraderte plattformer, nye rullebånd og en ny informasjonsskjerm på Oslo S. Skjermen skal bli på hele 60 kvadratmeter og bestå av 100 LCD-skjermer. Delene fra skjermen som tas ned, vil bli brukt som reservedeler til publikumstavla på Gardermoen. (©NTB)