Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Siste sommer med langvarig togstopp i Oslo

‹ ›

Publisert: 13.07.2012 14:45. Sist endret: 27.11.2013 21:23.

De siste fire somrene har NSB kjørt buss for tog i Oslo-området grunnet arbeid på jernbanelinjene. – Neste sommer blir Oslo S stengt i bare ni dager, lover Jernbaneverket. (Se bildekarusell)

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo

  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • Innreiserestriksjonene videreføres fram til 13. mai
  • Høyde-Service Utleie etablerer seg på Langhus
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Fakta om arbeidene ved Oslo S
 

* Oslo S er stengt for togtrafikk mellom 24. juni og 5. august.

* Østfoldbanen er den eneste linjen som går som normalt.

* Oppgraderingen av jernbanenettet i Oslo-området har et budsjett på 1,25 milliarder kroner i perioden 2009-2012.

* Sommeren 2012 er den fjerde på rad med omfattende reparasjoner på jernbanenettet i Oslo-området. I 2009 var det buss for tog i ti 0 dager, i 2010 i fire uker, i 2011 og 2012 i seks uker.

Fakta om buss for tog
 

*I perioden mellom 24. juni og 5. august vil 45.000 busser frakte togpassasjerene gjennom Oslo.

*For å erstatte et fullt lokaltogsett med 200 passasjerer, trengs det seks busser.

* I de mest hektiske periodene av døgnet går det buss for tog hvert tredje minutt.

*I perioden med buss for tog bør man beregne 20 minutter ekstra reisetid hvis man skal vestover, 30 minutter ekstra hvis man skal mot Lillestrøm og én time ekstra hvis man skal gjennom Oslo.

*NSB har 200 kundeveiledere som jobber døgnet rundt for å gi kundene råd om buss for tog.

*Hver dag i sommerukene frakter NSB 40.000-50.000 reisende i Oslo-området. På en vanlig hverdag ellers i året er tallet 80.000-90.000.

 

På toglinjene ved Oslo S er det fullt av menn i signalgule og oransje arbeidsantrekk som jobber med å oppgradere toglinjene gjennom byen. I de seks sommerukene Oslo S har stengt jobber de signalgule døgnet, rundt sju dager i uken, med å bytte ut togskinner, kontaktledninger og sporveksler.

Østfoldbanen er den eneste toglinjen som går som normalt. Mens arbeidene pågår, må de som skal reise gjennom Oslo på andre ruter belage seg på å ta buss for tog. På det meste må de reisende beregne én time ekstra i reisevei.

– Ikke optimalt
– Det er ikke optimalt at de reisende nå må ta buss for tog, men arbeidene på toglinjene er nødvendig for å forbedre punktligheten. Dette er heldigvis den siste sommeren med så omfattende stenging, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding i NSB til NTB.

Men selv om reisetiden har blitt lenger, er prisene de samme.

– Fordi vi får folk fram dit de skal til tidene oppsatt i rutetabellene, har vi ikke vurdert å sette ned prisen. Kundene har i stedet rett til kompensasjon hvis vi ikke holder det vi lover, sier Lødding.

Opprinnelig var planen å bytte ut de 12.000 svillene i Oslotunnelen nå i sommer. Sviller er betongbjelkene som ligger under skinnene på tvers av skinnegangen. I slutten av juni ble det kjent at Jernbaneverket hadde kjøpt sviller som ikke kunne håndteres av maskinen som skulle utføre arbeidet.

Men de kommer ikke til å stenge Oslotunnelen neste år bare for å legge nye sviller, lover informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Ni dager neste år
– Svillene som er der allerede kan ligge i opp til ti år til. Men vi kommer til å stenge tunnelen i ni dager neste sommer for å gjøre endringer i signalanlegget for å øke kapasiteten i tunnelen slik at flere tog kan kjøre gjennom, sier Bakken til NTB.

– I denne perioden vil de reisende bli nødt til å ta buss for tog, legger han til.

Det er den fjerde sommeren på rad at deler av tognettet i Oslo-området er stengt grunnet reparasjoner, og det er den andre sommeren med omfattende arbeid på Oslo S.

I 2009 var det buss for tog i ti dager, i 2010 i fire uker, i 2011 seks uker og i år også seks uker. Oppgraderingen av jernbanenettet mellom Etterstad og Lysaker har et budsjett på 1,25 milliarder kroner i perioden 2009-2012, og arbeidene skal pågår også resten av året.

Resultater
Vedlikeholdsarbeidet har allerede gitt resultater, forteller Bakken.

– Punktligheten er gradvis blitt bedre, og hittil i år har vi helt klart hatt bedre punktlighet enn tidligere, sier han.

Også NSB har lagt merke til dette.

– Vi har fått færre klager i første halvdel i år enn i samme periode i fjor, forteller Lødding i NSB.

Ifølge NSB virker de reisende også mer fornøyd, tross sommerstengt Oslo S, enn de gjorde under stengningen i fjor.

Det kan også ha sammenheng med at det i fjor pågikk vedlikeholdsarbeid på E6 ved Alnabru på Oslos østkant samtidig med at togtrafikken gjennom byen var stengt, og det førte til lange køer for bilister og for dem som tok buss for tog.

Koordinering
– I år er Jernbaneverket blitt flinkere til å koordinere vedlikeholdsarbeid med Vegvesenet, og det er en annen grunn til at kundene er mer fornøyd i år enn de var i fjor, forteller Bakken i Jernbaneverket.

Fra 6. august vil togene gå som normalt igjen. Da vil også de reisende bli møtt av oppgraderte plattformer, nye rullebånd og en ny informasjonsskjerm på Oslo S. Skjermen skal bli på hele 60 kvadratmeter og bestå av 100 LCD-skjermer. Delene fra skjermen som tas ned, vil bli brukt som reservedeler til publikumstavla på Gardermoen. (©NTB)

Nøkkelord:

Anlegg, Bildekarusell
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

 

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

 

NRC fikk kontrakt på Fornebubanen

 

Vegvesenet vil dele opp 9,6 milliarders prosjekt i tre kontrakter

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen