Skandalene i flytrafikken

Det er og blir en skandale at Avinor og flygelederne ikke makter å avvikle flytrafikken i Norge på en tilfredsstillende måte. Nå kan Gardermoen lufthavn kun ta i mot 20 fly i timen, mot normalt 60. Forleden kveld måtte flyplassene både på Rygge og Torp stenge. Nå kaller flyselskapene Avinor inn til krisemøte.

Problemet er at det mangler flygeledere for å dekke opp turnusen. Dette var selvsagt både Avinor og flygelederne klar over før ferien startet. Men er det gjort noe for å løse problemet? Det eneste svaret vi får er at det kunne ha gått verre, for underdekningen av flygeledere var større tidligere.

Nå er ikke flygelederne den mest fleksible gruppen på jord. Her praktiseres Arbeidsmiljøloven på millimeteren. Selvsagt er det viktig at denne loven følges strengt. Sikkerheten i lufttrafikken er  helt avgjørende, men noe fleksibilitet burde man hatt slik at flere fly kan lande og lette.

Det synes ellers som om noen legger kjepper i hjulene for å få lært opp flere flygeledere.

Det må nå settes inn tiltak som en gang for alle løser problemene.

Det må også være mulig å kalle inn militære flygeledere som kan bistå i de mest prekære situasjoner.

- Flyselskapene er helt avhengige av at flygeledertjenesten fungerer, sier direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, til VG Nett.

- Vi forventer at de leverer den kvaliteten som er forutsatt. Det er en forpliktelse for at flygelederne skal stille opp og ta de vaktene som er, sier han til avisen. Det skulle bare mangle, sier vi.

Ifølge sommervaktplanen vil over 30 flygeleder- eller supervisor-vakter i kontrollsentralen på Røyken stå ubemannet. Det tilsvarer like mange flygeledere som Flyvelederforbundet i juni varslet at de ville ta ut hvis det ble flyveleder-streik i sommer, skriver VG.

En hver kan tenke sine tanker om dette.

Vi reagerte sterkt på den håpløse streiken blant vekterne som også laget mye kaos i flytrafikken for kort tid siden – og vi reagerer sterkt på den som skjer nå.

Dette er en sak regjeringen også må engasjere seg sterkere i.