Tre av tunnelene på Lofast, Sørdalen-, Ingelsfjord- og Raftsund-tunnelen, ble bygget etter sikkerhetsregler vedtatt i 2006. Kravet til sikkerhet i tunneler blir stadig strengere, og etter at strekningen åpnet bestemte Vegdirektoratet at sikkerheten i tunnelene skulle godkjennes etter et strengere regelverk, vedtatt i 2010, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
Dette setter større krav til teknisk utstyr i tunnelene, og for å finansiere dette ble det bevilget 15 millioner over statsbudsjettet for 2012.
Oppgraderingen består av flere ting. Blant annet skal det i Sørdalen-tunnelen monteres inspeksjonsluker for å komme til trekkerør bak vann og frostsikring. I tillegg til kabling og utstyrsmontasje skal det også gjøres omprogrammeringer i automasjonssystemet og i «vegvokteren», Vegtrafikksentralen (VTS) sitt system for tunnelovervåkning.
Otera Infra AS lavest på elektroarbeid
Som en del av oppgraderingen ble det lyst ut en delkontrakt på elektroarbeid i tunnelene, med anbudsfrist 2. juli 2012. Fire entreprenører leverte tilbud innen fristen:
Otera Infra AS - 5.600.655,-
Scan Matic Elektro AS - 5.639.435,-
Harstad Elektro AS - 10.298.864,-
Relacom AS - 8.806.699,-
Alle tilbudssummene er ekskl. mva. Tilbudene skal nå kontrollregnes før kontrakten signeres.
Kontrakten omfatter supplering av antall nødstasjoner med tilhørende bakgrunnsbelyste skilt, nødtelefoner, brannslukningsapparater og merking. I Ingelsfjord- og Raftsund-tunnelen skal det i tillegg monteres evakueringslys.
Kontrakten omfatter også arbeider i fordelinger, åpning av kabelgrøfter, etablering av trekkekummer, betongarbeider, festebolter, oppstikk for lys og nødstasjoner, trekking av kabler, terminering av kabler/fiberkabler, branntetting, jordingsarbeider, samt testing og dokumentasjon.
Sikkerhetsgodkjenning innen 2012
Når alt er på plass skal det være en testperiode, før det søkes om endelig godkjenning i løpet av november/desember.
- Nøkkelord
- Anlegg