Forslaget fra transportetatene gir et godt bilde av hvilke utfordringer samferdselssektoren står overfor og er et godt grunnlag for det videre arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023. NHO deler regjeringens mål om en "tipp-topp" samferdselssektor innen 20 år: - For å greie dette trenges høyere investeringsramme enn det regjeringen har gitt etatene som grunnlag for sitt planarbeid, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO, i forbindelse med NHOs høringsinnspill til etatenes NTP-forslag.
Samferdsel er en viktig rammebetingelse for norsk næringsliv. For å sikre et konkurransedyktig næringsliv også i fremtiden, må det til en kraftig fornyelse av samferdselssektoren: - Skal vi lykkes er det viktig at vi også ser på hvordan vi planlegger, organiserer og gjennomfører utbygging av store samferdselsutbygginger, sier Brubakk. - I 2020-2025 kommer eldrebølgen og vil sette enda større krav til prioriteringer av offentlige midler.
- Norsk økonomi tåler økt satsing på samferdsel og vi må ikke la tidsvinduet vi nå har gå fra oss, fortsetter Brubakk. - NHO har gjort klare prioriteringer av hvilke prosjekter som er viktig for næringslivet. I tillegg har vi konkrete forslag for hvordan vi kan få til en raskere og mer effektiv utbygging av sektoren.
- Vi håper at regjeringen lytter til våre innspill og at de tar med seg våre forslag i sitt arbeide med neste NTP som legges frem tidlig 2013, avslutter Brubakk.
- Nøkkelord
- Anlegg