Vil ha midler fra biltrafikk til jernbaneutbygging

Jernbanealliansen mener biltrafikk skal betale for ny jernbane.

– Vi trenger nye grep for å sikre nødvendige investeringer i jernbane. Det må vedtas prosjektfinansiering som sikrer en helhetlig og kostnadseffektiv utbygging med bindende ferdigdatoer for hver enkelt jernbanestrekning. For å sikre tilstrekkelig investeringer bør det også vurderes å hente inntekter fra biltrafikken, sier Gunnar Larsen, styreleder i Jernbanealliansen i en pressemelding.

Jernbanealliansen er på linje med regjeringen som vil at trafikkvekst i de største byområdene skal tas av de miljøvennligene transportformene kollektivtrafikk, gåing og sykling, men peker på at det krever en voldsom utbygging av baneløsninger og busstilbud de nærmeste årene.

– Både Oslo og Bergen henter inntekter fra biltrafikken til baneutbygging. Sveits har gjort det på nasjonalt plan i 15 år. Nå må vi tenke nytt for å få fart på også større jernbaneutbygginger i Norge, sier Larsen i meldingen.

Nye beregninger fra Vista Analyse viser at en finansieringsform med køprising eller annen form for veiprising på hovedveinettet i det sentrale Østlandsområdet, vil gi langt flere togpassasjerer og mindre biltrafikk.

- Økt togtrafikk gir grunnlag for flere togavganger og vil gjøre toget enda mer attraktivt. Dette vil være positivt for miljøet, næringslivet og ikke minst de reisende, mener Jernbanealliansen som videre skriver at veisektoren framskaffer betydelige midler til utbygging gjennom bompenger.

- I 2012 er bompengene til riksveiinvesteringer nesten på samme nivå som de statlige investeringene. Men det er ikke mulig å løse køproblemene i og rundt de store byene med veibygging. Jernbaneutbygging gir derimot klare fordeler for både pendlere og godstransport på veiene, fordi det blir mindre kø som følge av at flere bytter til tog, heter det i meldingen.

– Hoveddelen av investeringene i jernbanen bør komme fra staten. Som et supplement bør det vurderes å bruke midler fra bompenger og/eller køprising på hovedveinettet til å forsere utbygging av konkrete jernbaneprosjekter med stor samfunnsnytte. I bypakkene for Oslo-regionen og Bergen kommer betydelige deler av investeringene i baneløsningene fra bompenger. Ordningene bør utvides til også å omfatte viktige jernbaneprosjekt, sier Larsen.

Ved bruk av bompenger til jernbaneutbygging mener Jernbanealliansen at staten må forplikte seg til å bidra med penger, for eksempel etter prinsippet om at én krone i bompenger vil gi minst to kroner i statlige midler.

- Slik tilleggsfinansiering bør inngå i utbyggingsavtaler som forplikter staten, og der det settes en bindende sluttdato for når togstrekningen skal være ferdig utbygd. Det skaper igjen grunnlag for effektiv og forutsigbar utbygging og økt legitimitet, skriver alliansen i pressemeldingen.

Disse er medlemmer i Jernbanealliansen: Arbeidsgiverforeningen Spekter, Framtiden i våre hender, Landsorganisasjonen i Norge, LO Stat, Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Næringslivets Hovedorganisasjon, Trygg Trafikk.