Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vil ha midler fra biltrafikk til jernbaneutbygging

Publisert: 03.07.2012 08:40. Sist endret: 27.11.2013 21:22.

Jernbanealliansen mener biltrafikk skal betale for ny jernbane.

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo

  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • Innreiserestriksjonene videreføres fram til 13. mai
  • Høyde-Service Utleie etablerer seg på Langhus
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

– Vi trenger nye grep for å sikre nødvendige investeringer i jernbane. Det må vedtas prosjektfinansiering som sikrer en helhetlig og kostnadseffektiv utbygging med bindende ferdigdatoer for hver enkelt jernbanestrekning. For å sikre tilstrekkelig investeringer bør det også vurderes å hente inntekter fra biltrafikken, sier Gunnar Larsen, styreleder i Jernbanealliansen i en pressemelding.

Jernbanealliansen er på linje med regjeringen som vil at trafikkvekst i de største byområdene skal tas av de miljøvennligene transportformene kollektivtrafikk, gåing og sykling, men peker på at det krever en voldsom utbygging av baneløsninger og busstilbud de nærmeste årene.

– Både Oslo og Bergen henter inntekter fra biltrafikken til baneutbygging. Sveits har gjort det på nasjonalt plan i 15 år. Nå må vi tenke nytt for å få fart på også større jernbaneutbygginger i Norge, sier Larsen i meldingen.

Nye beregninger fra Vista Analyse viser at en finansieringsform med køprising eller annen form for veiprising på hovedveinettet i det sentrale Østlandsområdet, vil gi langt flere togpassasjerer og mindre biltrafikk.

- Økt togtrafikk gir grunnlag for flere togavganger og vil gjøre toget enda mer attraktivt. Dette vil være positivt for miljøet, næringslivet og ikke minst de reisende, mener Jernbanealliansen som videre skriver at veisektoren framskaffer betydelige midler til utbygging gjennom bompenger.

- I 2012 er bompengene til riksveiinvesteringer nesten på samme nivå som de statlige investeringene. Men det er ikke mulig å løse køproblemene i og rundt de store byene med veibygging. Jernbaneutbygging gir derimot klare fordeler for både pendlere og godstransport på veiene, fordi det blir mindre kø som følge av at flere bytter til tog, heter det i meldingen.

– Hoveddelen av investeringene i jernbanen bør komme fra staten. Som et supplement bør det vurderes å bruke midler fra bompenger og/eller køprising på hovedveinettet til å forsere utbygging av konkrete jernbaneprosjekter med stor samfunnsnytte. I bypakkene for Oslo-regionen og Bergen kommer betydelige deler av investeringene i baneløsningene fra bompenger. Ordningene bør utvides til også å omfatte viktige jernbaneprosjekt, sier Larsen.

Ved bruk av bompenger til jernbaneutbygging mener Jernbanealliansen at staten må forplikte seg til å bidra med penger, for eksempel etter prinsippet om at én krone i bompenger vil gi minst to kroner i statlige midler.

- Slik tilleggsfinansiering bør inngå i utbyggingsavtaler som forplikter staten, og der det settes en bindende sluttdato for når togstrekningen skal være ferdig utbygd. Det skaper igjen grunnlag for effektiv og forutsigbar utbygging og økt legitimitet, skriver alliansen i pressemeldingen.

Disse er medlemmer i Jernbanealliansen: Arbeidsgiverforeningen Spekter, Framtiden i våre hender, Landsorganisasjonen i Norge, LO Stat, Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Næringslivets Hovedorganisasjon, Trygg Trafikk.

Nøkkelord:

Bygg, Anlegg
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

 

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

 

NRC fikk kontrakt på Fornebubanen

 

Vegvesenet vil dele opp 9,6 milliarders prosjekt i tre kontrakter

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen