Klif vil ha mer penger til jernbane og mindre til vei

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) er ikke fornøyd med forslaget til Nasjonal transportplan. De mener det bør gis mer penger til bane og mindre til vei for å få ned utslippene av klimagasser.

Klif mener dagens fordeling av midler mellom bane og vei er et av de største hindrene for å få ned utslippene av klimagasser i transportsektoren. Dette kommer fram i direktoratets høringsuttalelse til Nasjonal transportplan 2014-2023.

Transportplanen må ifølge direktoratet bli langt mer ambisiøs og konkret, slik at miljømålene for klima, luftforurensning og støy innfris.

– En kraftig omlegging til mer miljøvennlige transportformer må til både for personer og gods dersom vi skal få ned klimagassutslippene og andre miljøskadelige utslipp fra transportsektoren, sier Ellen Hambro, direktør for Klif, i en pressemelding.

Klif mener jernbane må få en langt større andel av bevilgningene, uten at bevilgningene til vei øker samtidig.

– Med dagens fordelingsnøkkel vil reduserte klimagassutslipp, som følge av økt satsing på jernbane, mer enn spises opp av økte utslipp fra økt veitrafikk. Dersom ikke satsing på jernbane frikobles fra satsing på vei og prioriteres, vil det i et klimaperspektiv være best ikke å øke rammene til transportformål, sier Hambro.