Pihl & Søn innstilt på Træna Havn

Seks entreprenører ga tilbud på utdyping av Træna Havn i Nordland. Danske E.Pihl & Søn hadde klart laveste tilbudssum på 102 980 000 kroner.

Nærmeste tilbyder Secora ligger 24 millioner kroner høyere med tilbudssummen 127 258 000 kroner.

Deretter følger:

Boskalis (130 910 000)

J & K. Pettersen Contractors (154 097 000)

Wasa Dredging (157 343 000)

Alf Brekken & Sønner (160 048 000)

- Prosjektet består i hovedsak av utdyping av havnen slik at det blir mulighet for å ta inn større frysebåter til fiskeindustrianlegget på Træna. Vi skal også fjerne et skjær som nå ligger midt i havnen for å bedre manøvreringsarealet ved dårlig vær. Masser vil bli brukt til utvidelse av næringsareal i havna i forbindelse med bygging av landfast molo som skjerming av havna mot nordvest. Videre vil det bygges skuldermolo mot øst utenfor selve havneområdet for å skjerme dette, opplyser prosjektleder ved Senter for utbygging i Kystverket, Eivind Edvardsen.

Det er i dag en utfordring for sildefiletanlegget på Træna at store frysebåter må ligge på vent ved dårlig vær, siden anlegget har liten kapasitet på eget fryselager og er avhenging av jevnlige anløp spesielt i høysesongen. I de senere år har det vært en trend at både fiske- og fraktefartøyene er blitt større. Dette har medført at dybdeforhold og manøvreringsområdene i Træna havn ikke lenger er tilfredsstillende. Fra 2014 vil Nordland fylkeskommune skifte ut dagens ferge til en med betydelig større kapasitet. Tiltaket er derfor nødvendig for å sikre fortsatt bosetning på Træna.

- Vi dimensjonerer for båter som er opp til 130 meter lange og åtte meter dyptgående, opplyser Edvardsen. Gjennom prosjektet legger også Kystverket til rette for at det i framtiden kan bygges mer kai. I dag har Træna havn 90 meter betongkai. Edvardsen ser for seg at den kan utvides med minst 120 meter kai som følge av tiltaket.

Anleggstiden  er fra september 2012  til august 2014.