Vil bygge bredere tunneler

Forsknings- og utviklingsprogrammet Moderne Vegtunneler går inn for at alle nye vegtuneller med årsdøgnstrafikk over 1.500 biler skal bygges med 10,5 meters bredde.

I dag bygges tilsvarende tunneler med en bredde på 9,5 meter, skriver Vegen og vi. Tiltaket skal gi en reduksjon i tallet på ulykker på mellom 10 og 20 prosent.

7 av 10 riksvegstunneler i landet har en trafikkmengde som overskrider 1.500 biler i døgnet. På fylkesveiene er det bare 27 prosent av tunnelene som har like stor trafikk.

Moderne vegtunneler foreslår også flere andre tiltak, blant annet at bergkonstruksjon og bergsikring skal dimensjoneres for 100 års levetid, og at frittstående vann- og frostsikringskledning skal dimensjoneres for 50 års levetid.

Moderne vegtunneler har jobbet med å utvikle en helhetlig strategi for vegtunneler i Statens vegvesen.

- Et overordnet mål for strategiarbeidet har vært at de samlede forslagene som blir lagt fram, må sees i sammenheng ut i fra krav om lang levetid, høy sikkerhet for trafikanter, riktig kvalitet, trygghet, helse og arbeidsmiljø, høy oppetid, reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader og anleggskostnader som gir optimale levetidskostnader, sier prosjektleder Harald Buvik i Statens vegvesen til Vegen og vi.