2 000 mann skal bygge ny E6 og jernbane

Mellom 1 500 og 2 000 personer vil være involvert når 22 kilometer ny  E6 og jernbane langs Mjøsa skal bygges. I august er det oppstart på Norges største anleggsprosjekt.

- Så mange mann må til når det skal bygges for nærmere 2,5 milliarder kroner per år, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen til Vegen og vi.

Kontraktene er noen av de største som er inngått i norsk anleggsbransje noensinne. Ifølge avisen skal det bygges for nesten ti millioner kroner daglig.

Prosjektet settes for fullt  i gang etter sommerferien, men allerede nå pågår det noen anleggsarbeider på deler av strekningen.

- Trafikantene på E6 blir mest berørt. De må regne med legre kjøretid og stopp i forbindelse med sprengninger. Trøsten får være at skogen er tatt bort slik at utstikten fra E6 er blitt mye bedre, sier Stensbye.

E6 skal åpnes høsten 2014 og dobbeltsporet mot slutten av 2015. Prosjektet er delt inn i tre store kontrakter. Det er Veidekke og tyske Hochtief Solutions som har kontrakt på strekningen mellom Brøhaug og Strandlykkja. Kontrakten er på 1,6 milliarder kroner.

Hæhre Entreprenør har den nordlige delen av kontraktnen, verdt 1,8 milliarder kroner. Hærhe har tidligere bygd E6-parsellen mellom Skaberud og Kolomoen.

Den siste kontrakten for strekningen fra Minnesund, gikk til Alpine Bau og er verdt 1,3 milliarder kroner.