Gigantisk taubane skal lokke skiturister til Kashmir

Kashmir er best kjent for en endeløs grensestrid mellom India og Pakistan, men nå skal en gigantisk gondolbane lokke skiturister og eventyrere til det vakre fjellområdet.

Den nye og 2,5 kilometer lange gondolbanen åpner etter planen onsdag, og den skal forbinde Kongdooridalen med den 4.390 meter høye fjelltoppen Afarwat. Taubanen er nesten ferdig. Om gud vil, blir den innviet 30. mars, sier Farooq Ahmed, som leder Taubanekooperasjonen i Kashmir. Selskapet er en av de få offentlige bedriftene i Kashmir som tjener penger. Den nye banen blir en av de høyest beliggende i verden og vil frakte skikjørere helt opp til 4.390 meter, ifølge Ahmed. Han håper den nye gondolbanen vil føre til at både skiturister og andre turister og eventyrere legger turen til den svært vakre delstaten i Himalaya. Franske og indiske ingeniører har arbeidet i store snøfonner for å få satt opp tårn og for å få lagt kabler i området, som ligger nær den strengt bevoktede og militariserte linjen som deler Kashmir mellom India og Pakistan. De to landene har på hver sin side av delelinjen overvåket en våpenhvile som ble inngått 26. november 2003. Billig, billig Myndighetene er overbevist om at skientusiaster vil være mer enn villig til å betale de 150 rupiene, knappe 20 kroner, det koster for en tur-retur-reise med den nye Afarwat-gondolen. Fjelltoppen Afarwat er en gudegitt gave til Kashmir. En gondolbane i drift vil helt klart friste skiturister fra hele verden, sier Ghulam Mohammed Dar, som er ansvarlig for skiturisme hos de lokale myndighetene. Dar er dessuten skiinstruktør, og selv om han har besøkt mange skisteder rundt om i verden mener han løypene i Kongdoori overgår en skientusiasts villeste fantasier. Dar skryter også av de lave prisene. For 1.000 rupier får du både utstyr, en gondoltur og en overnatting, sier han. 1.000 rupier tilsvarer drøyt 120 kroner, og hittil har skikjørere som har ønsket å besøke Afarwat vært nødt til å leie helikopter for å komme seg til topps. Det er en langt mer kostbar fornøyelse. Kidnapping Den nye taubanen er konstruert av det franske selskapet Pomagalski, som tidligere har laget den hittil eneste gondolbanen i Kashmir. Denne banen forbinder skianlegget Gulmarg med Kongdoori og går helt opp til 3.930 meters høyde. Arbeidet med Gulmarg-taubanen ble forsinket i mer enn åtte år etter at to franske ingeniører for en kort periode ble bortført av islamske opprørere i 1990. Islamistene kjemper mot det indiske herredømmet i den delte delstaten. Gulmarg-anlegget har imidlertid ikke vært rammet av uroligheter etter at taubanen ble åpnet i 1998. Også arbeidet med Afarwat ble forsinket, men det var dårlig vær og ikke krigshandlinger som førte til at innvielsen av anlegget ikke kunne skje i fjor som planlagt. Mer enn 700.000 turister besøkte hvert år Kashmir før opprøret startet i 1989, men antallet stupte i løpet av kort tid etter flere voldshandlinger i området.