Trollstigplatået

Trollstigplatået

Sted: Trollstigen, Rauma kommune i Møre og Romsdal

Prosjekttype: Turistanlegg

To nye næringsbygg:
Flomvollen og Fjellstua

Total anleggskostnad: 195 mill kr inkl. planlegging og grunnerverv

Byggherre: Statens vegvesen ved Vegdirektoratets Turistvegseksjon

Hovedentreprenør:
Christie & Opsahl

Prosjektleder: Statens vegvesen

Byggeleder: Hammerø & Storvik

Arkitekt: Reiulf Ramstad arkitekter

Landskapsarkitekt: Bjarne Aasen

Rådgivere:

RI byggeteknikk: Dr. Techn. Kristoffer Apeland 

RI elektro: Norconsult, Sandvika 

RI VVS 1: Erichsen & Horgen

RI VVS 2: Norconsult, Ålesund (Vannbehandling)

Underentreprenører/leverandører: Elektro: Tafjord Elektro - Rør: Leif Harald Sylte - Ventilasjon og automatikk: YIT - Renseanlegg: Goodtech Environment - Gass: Hustad Rør - Storkjøkken: Termo Storkjøkken - Peling: Fundamentering - Grunn- og utomhus: J.O. Moen Anlegg og Selboskar & Relling (for riksveien) - Glass/alu: Norske Metallfasader - Gulv: Epoxygulv - Tak: Vestlandstak - Maler: Malermester Wollan - Inn-
redninger: Sanden Snekkerverksted - Rekkverk: Br. Midthaug - Betonglev.: Syltemoa Sandtak - Byggevarer: Bygger’n Åndalsnes - Armering: Celsa Steel Service - Oppmåling: Longvas Oppmåling

Etter sju års byggetid, er Trollstig-
platået i Møre og Romsdal fullført. Resultatet er et anlegg med en spektakulær arkitektur og en kvalitet i gjennomføringen som gjør det til en attraksjon i seg selv.

Anlegget ble åpnet 16. juni av daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Åpningen var samtidig en markering av at Geiranger-Trollstigen har fått status som Nasjonal turistveg og at alle de 18 nasjonale turistvegene i Norge nå er på plass.

Trollstigen er Norges største, natur-
baserte turistattraksjon og et ikon blant de nasjonale turistvegene. Derfor er det også satset ekstra mye på dette anlegget.

– Indrefileten i Norge behandles ikke i en pølsebod, sier arkitekt Reiulf Ramstad.

Reiulf Ramstad arkitekter AS i Oslo har tegnet anlegget og entreprenør-
selskapet Christie & Opsahl AS i Molde har hatt hovedansvaret for byggingen.

Arkitekt Reiulf Ramstad sier til Byggeindustrien at han har valgt å bruke trematerialer, betong, stål og vann, hvorav vann er det viktigste, ifølge arkitekten selv. Nesten hver sommer gikk elva på Trollstigplatået over sine bredder. Nå er elva temmet med en flomvoll som samtidig er et servicebygg med blant annet butikk og toalettanlegg. Samtidig er elva utvidet i bredden nedenfor hovedhuset, Fjellstua, og utformet som et vannspeil.

– Jeg er glad i tre, men vi har valgt å bruke betong i konstruksjonene ganske enkelt fordi naturen er veldig brutal på toppen av Trollstigen. Takene skal tåle åtte meter snø, sier Ramstad.

Utsiktspunkter
To utsiktspunkter henger ut over Trollstigvegen, hvorav det ene ikke er å anbefale for folk med høydeskrekk. Det er mulig å ta seg fram langs stiene, også for rullestolbrukere. Underveis til utsiktspunktene er det små benker og stoler, utformet i en moderne stil som resten av anlegget.

Folk i Møre og Romsdal vet å si fra når det er noe de ikke liker. De er ikke like flinke til å si fra når det er noe de synes er bra. Om Trollstigplatået er det knapt et negativt ord å høre, noe arkitekt og entreprenører må ta som en anerkjennelse av arbeidet som er gjort.

– Dette er en spennende region med mye praktfull natur og driftige mennesker. Jeg synes det er flott at samfunnet har verdsatt Trollstigen som en nasjonalskatt. Egentlig burde vi verdsette byene våre på samme måten, sier Ramstad.

Etter å ha jobbet med dette prosjektet i åtte år er han fornøyd med resultatet.

– Å avslutte dette arbeidet etter så lang tid blir som å sende et barn ut i verden, sier Reiulf Ramstad. 

Logistikken i anlegget var trolig avgjørende for at Reiulf Ramstad arkitektkontor vant arkitektkonkurransen i 2004. Turistene sluses nå naturlig inn på en parkeringsplass. Alt foregår på den ene siden av vegen. Det uorganiserte kaoset som tidligere preget Trollstigplatået er historie, eller bør i alle fall være det dersom turistene ikke roter seg ut i vegen. Sikkerhet både i trafikken og langs stier og utsiktspunkt er vektlagt.

Tor Elling Kjersem har vært prosjektleder for Christie & Opsahl gjennom sju år. Kjersem har hatt store utfordringer å forholde seg til, ikke bare med konstruksjonene og de høye kvalitetskravene.

– Sesongen har vært kort og været har ikke alltid gjort det enkelt å jobbe. Det kan være veldig tøffe forhold på Trollstigplatået, sier Kjersem til Byggeindustrien.

Nyttige erfaringer
Christie & Opsahls entreprise var på 120 millioner kroner. Noen gullgruve har det ikke vært for selskapet, men sluttresultatet er blitt bra og erfaringen med byggingen av konstruksjoner som ikke er helt dagligdags er god å ha med seg.

– Jeg har vært med på dette prosjektet fra første dag. Egentlig skal det bli godt å avslutte et arbeid som har pågått over så mange år, sier Kjersem.

De 18 nasjonale turistvegene er på plass, men alle er ikke ferdig utviklet. Først i 2020-2023 skal alle anleggene være sluttført.

Byggherren er fornøyd med resultatet. Per Ritzler i Nasjonale turistveger sier til Byggeindustrien at Trollstigplatået er Nasjonale turistvegers største satsing. Under åpningsseremonien 16. juni sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen at Trollstigen er Norges ypperste ikonpunkt og at kvalitet i arbeidet på Trollstigplatået har vært viktig. Han roste arkitekturen og arbeidet som er utført. Tidligere samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sa at 600.000 mennesker som besøker Trollstigen hver sommer har fått noe ekstra å glede seg til. 

Tekst: Kjell Herskedal


Flere prosjekter