Skal man få full effekt av rabattordningene må hver enkelt bilist forskuttere 30 000 - 80 000 kroner!
Vi vet at Vegdirektoratet har gjort mange forsøk på rydde opp i bompengeselskap-jungelen. Men det er ikke lett. I mange av disse selskapene sitter det mange tidligere politikere og byråkrater som har fått seg et meget godt betalt ”bein”. I tillegg sitter det ”medsammensvorne” politikere i styrene som kjemper innbitt mot en hver samordning og forandring.
Vi mener at med dagens autopass-system så kunne all bompengeinnkreving vært sentralisert. Det ville ha spart bilistene for hundrevis av millioner kroner. Dette er penger som kunne gått til nedbetaling av veiprosjektene. Dermed kunne bommene fjernes lenge før tiden i stedet for at man nå skal holde liv i en håpløs organisasjon.
Vi tenker med skrekk og gru på alle dem som daglig driver transport over store avstander. De betaler etter vårt syn en unødvendig høy pris. Men også for den vanlige kvinne og mann som er avhengig av bil for å komme frem, svir det ekstra at man må betale det som vi mener er helt bortkastede kostnader.
Mange av bompengeprosjektene er kjempet frem av idealister og lokalpolitikere. Men det er helt feil at man i ettertid skal betale så mye penger for å holde bompengeselskapene i drift.
Kanskje den nye samferdselsministeren kan ta tak i dette.
- Nøkkelord
- Leder