Felles befaring for veg og jernbane på Hellstranda

Statens vegvesen og Jernbaneverket trosset regnværet og dro denne uka sammen på befaring for å se på muligheter for utvidelse av E6 gjennom Helltunnelen og ny veg- og jernbaneløsning fra Skatval til Åsen i Trøndelag.

Forprosjektet er satt i gang som oppfølging av arbeidet med konseptvalgutredningen (KVU) for E6 Trondheim–Steinkjer. Hensikten er å undersøke mulighetene for å få til en gjennomgående firfeltsveg fra Ranheim til Værnes samt avklare premisser for videre planarbeid. Fagarbeidet er teknisk orientert og vil gjennomføres som en utredning av Statens vegvesen for intern bruk.

For å få til firfeltsveg på hele strekningen må de tre tunnelene Væretunnelen, Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen utvides med nye løp. I tillegg må Hommelvik bru og Sandfærhus bru utvides slik at det også her blir fire kjørefelt. I forprosjektet skal det vurderes hvor det finnes aktuelle påhuggsmuligheter for tre tunneler og to bruer. For å oppnå en sammenhengende firefeltsveg på hele strekningen må store deler av dagens veg utvides. Aktuelle utvidelsesmuligheter, arealbeslag og konflikter med eksisterende og planlagt arealbruk er forhold som i forprosjektet skal vurderes i en grov skala.

Skal en firfeltsveg mellom Ranheim og Værnes ha en fartsgrense på 100 km/t og lite svinger, vil det kreve en del endringer på dagens trasé. Hvis vegen skal ha en fartsgrense på 80 km/t eller 90 km /t kan det tillates mer svinger og en større andel av dagens E6 kan benyttes.

I KVU for strekningen E6 Trondheim–Steinkjer og i forslag til Nasjonal transportplan går det fram at det i første omgang er aktuelt å utvide Væretunnelen, Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen. Dette fordi kapasiteten her er dårligst og det er flest ulykker her.

Gruppa består av: Geolog Ine Gressetvold, geotekniker Svein Hove, veiplanlegger Ivar Berg, Igor Praskac fra bruseksjonen, Kjell Morten Haavet fra strategiseksjonen, prosjektleder for E6 Trondheim – Stjørdal Harald Inge Johnsen og arealplanlegger Hilde Marie Prestvik som leder forprosjektet.

Utfordringen blir å se om det er mulig å få til parallelle tunnelløp ved siden av dagens tunneler. Er det plass og er det bra nok fjelloverdekning? Er det best forhold på høyre eller venstre side av tunnelene? Ved første øyekast ser forprosjektgruppa muligheter både for Væretunnelen og Stavsjøfjelltunnelen, men Helltunnelen blir en større utfordring. Jernbanetunnelen Gevingåsen tunnel krysser Helltunnelen og har inngang ved siden av Helltunnelen på nordenden. Det er trangt om plassen.

Forprosjektet skal før årsskiftet ferdigstille sin rapport. Der skal alternativer for nye løp i de tre tunnelene, utvidelse av bruene og premisser for utvidelse av E6 til fire felt beskrives på et overordnet nivå. Ordinært planarbeid starter opp neste år. Da blir det åpnet for medvirkning fra fylkeskommunene, fylkesmennene, kommunene, interesseorganisasjoner, grunneiere, naboer osv.

Les mer her