Trond Johannesen
Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund
Andre gjestekommentatorer
Baard Schumann, Selvaag Bolig
Egil Skavang, Arkitektbedriftene
Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan, Skanska
Terje R. Venold, Veidekke
Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen
Petter Eiken, Skanska
Peter Gjørup, NCC
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Stein Tosterud, Unicon
Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum, Sp
Elisabeth Enger, Jernbaneverket
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Kyrre Olaf Johansen, Entra
Øyvind Halleraker, Høyre
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk
Tale Halsør, ZERO
Thor Eek, NBBL
Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet
Per Arne Bakken, Nordbohus
Saken er bremsene på store kjøretøy med tilhengere. Disse er det mange av på veiene våre, og bremsene på disse doningene skal testes med jevne mellomrom slik at både sjåførene som kjører dem og vi andre som er trafikanter ute på veien kan føle oss trygge på at både lastebil og tilhenger kan stoppe uansett hvor tung last de har.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) har mange medlemmer som er opptatt av hvilken metode veimyndighetene bruker når de tester og godkjenner – eller underkjenner – bremsene på deres kjøretøyer. Det høres kanskje ut som en liten detalj, men er svært viktig. NLF og MEF har derfor avgitt felles høringsuttalelse om saken.
Vegdirektoratet legger opp til at tunge kjøretøyers bremser i hovedsak skal testes ved rullebremseprøver. Rullebremseprøver er egnet til å kontrollere det enkelte hjul på et kjøretøy. Men det er dessverre fortsatt stor usikkerhet knyttet til påliteligheten til rullebremseprøvene som jo bare kontrollerer bremsene i en hastighet av 2,5 km/t. En rekke sikkerhetssystemer på kjøretøyet virker ikke ved en slik hastighet. Feil ved rullebremsetesten kan potensielt skape svært farlige situasjoner i trafikken ved at tunge kjøretøy med godkjent test likevel ikke har tilstrekkelig bremsekraft. En del av våre medlemsbedrifter har dessverre også erfart at rullebremseprøvene viser usikre og sprikende resultater. Dette er ikke bra for trafikksikkerheten!
MEF og NLF mener at det skal gjennomføres testkjøring på vei, det som kalles retardasjonsmåling, i de tilfeller man er usikker på om kjøretøyet tilfredsstiller kravene, eller dersom en av partene krever det. Da får man se hvordan kjøretøyet eller vogntoget virkelig oppfører seg på veien i større hastighet og med last.
Usikkerheten må bokstavelig talt ryddes av veien
Til tross for at Vegdirektoratet i mange år har forsikret bransjen om rullebremseprøvenes pålitelighet, preges bransjen av at det til stadighet avdekkes eksempler på at så ikke er tilfelle. Dette kan ikke fortsette. Det er behov for en rask, enkel og trygg kontroll som det er mulig å føre tilsyn med. Retardasjonsmåling er nettopp en slik kontrollmetode. Den gir et pålitelig resultat, noe som ivaretar både trafikksikkerheten og rettsikkerheten til bileieren når gjentatte rullebremseprøver viser usikre og sprikende resultater. Retardasjonsmåling er selve fasiten og er en sikker metode som avgjør hvorvidt et kjøretøy kan stoppe innenfor gitte krav eller ikke.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer