Trafikksikkerhet og tunge kjøretøy

25. juni er høringsfristen for en viktig sak for trafikksikkerheten på veiene våre. En sak som dessverre har fått altfor lite oppmerksomhet, men som vil skape større trygghet hvis myndighetene tar den riktige beslutningen.

Trond Johannesen

Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund

Andre gjestekommentatorer

Baard Schumann, Selvaag Bolig

Egil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan, Skanska

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Petter Eiken, Skanska

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, EBA

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Øyvind Halleraker, Høyre

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk

Tale Halsør, ZERO

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

Saken er bremsene på store kjøretøy med tilhengere. Disse er det mange av på veiene våre, og bremsene på disse doningene skal testes med jevne mellomrom slik at både sjåførene som kjører dem og vi andre som er trafikanter ute på veien kan føle oss trygge på at både lastebil og tilhenger kan stoppe uansett hvor tung last de har.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) har mange medlemmer som er opptatt av hvilken metode veimyndighetene bruker når de tester og godkjenner – eller underkjenner – bremsene på deres kjøretøyer. Det høres kanskje ut som en liten detalj, men er svært viktig. NLF og MEF har derfor avgitt felles høringsuttalelse om saken.

Vegdirektoratet legger opp til at tunge kjøretøyers bremser i hovedsak skal testes ved rullebremseprøver. Rullebremseprøver er egnet til å kontrollere det enkelte hjul på et kjøretøy. Men det er dessverre fortsatt stor usikkerhet knyttet til påliteligheten til rullebremseprøvene som jo bare kontrollerer bremsene i en hastighet av 2,5 km/t. En rekke sikkerhetssystemer på kjøretøyet virker ikke ved en slik hastighet. Feil ved rullebremsetesten kan potensielt skape svært farlige situasjoner i trafikken ved at tunge kjøretøy med godkjent test likevel ikke har tilstrekkelig bremsekraft. En del av våre medlemsbedrifter har dessverre også erfart at rullebremseprøvene viser usikre og sprikende resultater. Dette er ikke bra for trafikksikkerheten!

MEF og NLF mener at det skal gjennomføres testkjøring på vei, det som kalles retardasjonsmåling, i de tilfeller man er usikker på om kjøretøyet tilfredsstiller kravene, eller dersom en av partene krever det. Da får man se hvordan kjøretøyet eller vogntoget virkelig oppfører seg på veien i større hastighet og med last.

Usikkerheten må bokstavelig talt ryddes av veien

Til tross for at Vegdirektoratet i mange år har forsikret bransjen om rullebremseprøvenes pålitelighet, preges bransjen av at det til stadighet avdekkes eksempler på at så ikke er tilfelle. Dette kan ikke fortsette. Det er behov for en rask, enkel og trygg kontroll som det er mulig å føre tilsyn med. Retardasjonsmåling er nettopp en slik kontrollmetode. Den gir et pålitelig resultat, noe som ivaretar både trafikksikkerheten og rettsikkerheten til bileieren når gjentatte rullebremseprøver viser usikre og sprikende resultater. Retardasjonsmåling er selve fasiten og er en sikker metode som avgjør hvorvidt et kjøretøy kan stoppe innenfor gitte krav eller ikke.