NSB: Årlige nyinvesteringer må dobles

Flere tog inn til Oslo i rushtiden og et intercity-tilbud som kan møte befolkningsveksten, er hovedpunkter i NSBs innspill til samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

I sine høringsinnspill til statsrådens og Stortingets arbeid med Nasjonal transportplan, viser NSB også hvordan togtilbudet i stavangerregionen, bergensregionen og trondheimsregionen kan forbedres.

På Nordlandsbanen må passasjerene belage seg på fortsatt å kjøre dieseltog. Elektrifiseringen av banen må vente.

– Befolkningsveksten i storbyene skaper transportutfordringer som må løses først, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB.

De årlige nyinvesteringene i jernbaneinfrastrukturen må dobles til 14 milliarder kroner i året, mener han.

Og tiden det tar å planlegge store prosjekter, må halveres.

I dag tar det 10-12 år å planlegge store prosjekter. Konsekvensen er at planene ofte er de utdaterte og i utakt med samfunnsbehovene når de skal settes ut i livet.

Snart seks millioner

Bakteppet for NSBs innspill er Statistisk sentralbyrås nye beregninger som viser at befolkningen i Norge kommer til å øke med én million de neste 16 årene. Og storbyene med Oslo i spissen vil få mesteparten av denne veksten.

For å håndtere utfordringene må NSB anskaffe 150 nye tog de neste 10 årene, ifølge Isaksen.

Han sier NSB kan greie regningen for disse nyanskaffelsene selv, uten tilskudd fra staten, forutsatt en fortsatt avtale mellom NSB og staten om såkalt offentlig kjøp. Denne avtalen sikrer NSB godtgjørelse for blant annet politisk bestemte takster og for å ha høy kapasitet i rushtider, samt et tilbud der markedet er lite.

Tønsberg, Hamar, Fredrikstad

Det framgår av høringsdokumentene at NSB støtter Jernbaneverkets plan for en trinnvis utbygging. Å få på plass dobbeltspor til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad har første prioritet i denne planen, fordi de store befolkningsgruppene er der.

Kostnadene for å gjøre ferdig denne delen av intercity-området (IC) er anslått til 20 milliarder, mot 80 milliarder for resten av IC-området.

IC-området kan etter jernbanevurderingen gjøres ferdig i løpet av 10-13 år.

Befolkningsveksten tatt i betraktning, bør det være en nasjonal oppgave å ferdigstille dobbeltspor i løpet av denne perioden, mener NSB.

– Kan glemme klokke

Realiseres disse planene, kan togpendlerne i Ski glemme klokka.

– Da vil det alltid gå et tog fra Ski, og reisetiden til Oslo blir 12 minutter, sier Isaksen.

Og togpendlerne i Moss kan se fram til en reisetid på 32 minutter til Oslo. Fra Fredrikstad vil det ta 47 minutter. Og plankebyen får fire avganger i timen i rushtiden.

Etter Tønsberg, Hamar og Fredrikstad står Skien, Lillehammer og Halden for tur til å få kortere reisetider og flere avganger i rushtiden. Dobbeltsporet skal gjøres ferdig helt til Halden, Lillehammer og Skien.

Isaksen sier han ikke er engstelig for at NSB ikke vil greie å møte transportbehovet på dagtid. Det er rushtidene som er utfordringene.'

Mer penger

Nasjonal transportplans høyeste planramme gir 7 milliarder kroner årlig til investeringer i ny infrastruktur. NSB mener dette investeringsnivået må dobles før toget kan gi det tilbud som forventes.

Et investeringsnivå på 7 milliarder årlig vil bety at dobbeltsporutbyggingen på Østlandet ikke vil bli ferdigstilt før etter 2040, ifølge NSB.

Investeringer på 7 milliarder årlig vil heller ikke sette kollektivtrafikken i stand til å ta veksten i de store byene, sier NSB i høringsinnspillet.