Togpassasjerene loves bedre sommer enn i fjor

Togpassasjerer som må kjøre buss for å komme til og fra Oslo i sommer, skal få en bedre hverdag enn de fikk i fjor sommer, lover Jernbaneverket og Vegvesenet.

Fakta om jernbanefornyelsen i Oslo-området

* Det store fornyelsesprosjektet i Oslo-området (mellom Etterstad og Lysaker) har krevd togfrie perioder hver sommer de tre siste årene.

* I 2009 var togtrafikken innstilt i 16 dager, i 2010 i fire uker og i fjor var togtrafikken innstilt i seks uker.

* Målet med fornyelsesarbeidet er, ifølge Jernbaneverket, «en robust og driftsstabil jernbane gjennom Oslo som skal gi en punktlig og pålitelig togtrafikk».

* Forsinkelser i Oslo-området målt i antall timer er gått ned siden prosjektet startet, fra 1.285 timer i 2008 til 773 timer i 2011, ifølge NSB og Jernbaneverket.

* Punktligheten er også gradvis blitt bedre. Hittil i år er 91 prosent av persontogene i hele landet i rute, mens det tilsvarende tallet i 2009 var 87 prosent.

Kilde: Jernbaneverket

Fakta om innstilte sommertog i Oslo-området

* I løpet av seks sommeruker, fra 24. juni til 6. august, skal det utføres et omfattende arbeid både på jernbanen gjennom Oslo og på selve Oslo S.

* I samme periode stenges jernbanen gjennom hovedstaden mellom Skøyen og Bryn/Lillestrøm.

* Arbeidet som skal utføres i perioden, er blant annet skifte av kjøreledning i spor 1 til 7 på Oslo S. Videre skal det skiftes 24 sporveksler, to sporkryss og to kilometer spor.

* Den store informasjonstavla på Oslo S fra 1999 skal erstattes av 100 LCD-skjermer, som gir skarpere skrift og lettere tilpassing av informasjonen til den enkelte situasjon.

* Ved slutten av året vil alle sporarbeider på strekningen Etterstad – Lysaker være ferdig, mens bygging av et nytt koblingshus gjenstår. Når dette står ferdig vil Jernbaneverket ha brukt 1,75 milliarder kroner på strekningen som omfatter Oslo S og Oslo-tunnelen.

* Da gjenstår strekningene Lysaker – Asker, Bryn – Lillestrøm og Oslo S – Ski, som skal fornyes senere.

Kilde: Jernbaneverket

kjell.baroy@ntb.no

Tusenvis av passasjerer ble i juni i fjor rammet av dårlig samordning mellom vesen og verk, da nesten all togtrafikk til og fra Oslo S ble stengt i seks uker sammenhengende på grunn av et storstilt oppgraderingsarbeid.

Også i år skal det oppgraderes, både på jernbanen gjennom Oslo og på selve Oslo S.

Konsekvensen blir at jernbanen gjennom hovedstaden vil bli stengt mellom Skøyen og Bryn/Lillestrøm i seks uker, fra 24. juni til 6. august.

Og i likhet med i fjor skal det også denne sommeren gjøres vedlikeholdsarbeid på E6.

– Men denne gangen er Jernbaneverk og Vegvesen bedre samordnet, sier trafikkdirektør Bjørn Kristiansen i Jernbaneverket.

Flere tiltak
Han sier flere tiltak er truffet for å minimalisere problemene for de reisende. Vedlikeholdsarbeid som innebærer at E6 stedvis blir en flaskehals, utsettes til en uke etter at togtrafikken er innstilt.

Trafikken får på den måten bedre tid til å tilpasse seg den ekstraordinære flåten av busser som må settes inn for å gi reisende et alternativt kollektivtilbud.

I tillegg treffes flere tiltak i Oslo. Blant annet er en midlertidig vei og et bussavstigningssted anlagt som ett av tiltakene, sier Kristiansen.

Ikke Østfoldbanen
Passasjerer på Østfoldbanen blir ikke berørt av arbeidet denne gangen. Alle Østfoldbanens tog vil gå som vanlig til og fra Oslo S.

Men øvrige passasjerer som skal til eller via Oslo med NSB og NSB Gjøvikbanen, må forberede seg på å kjøre buss og/eller T-bane på deler av strekningen i perioden.

23.000 bussavganger må til for å ta unna trafikken gjennom Oslo i de seks ukene jernbanen er ute av drift, ifølge NSB.

Passasjerene som har NSB-billett på strekningen Bryn-Oslo S-Nationaltheatret og Grefsen-Oslo S kan benytte T-bane. På de øvrige strekningene blir det satt opp busser.

Flytogpassasjerer
Flytogpassasjerer får tilbud om buss mellom Drammen og Lillestrøm, og flytog fra Lillestrøm til Oslo lufthavn. Prisen vil bli kuttet til 130 kroner, uansett hvor du reiser fra, lover administrerende direktør i Flytoget, Linda Bernander Silseth

Flytoget setter opp egne busser fra Stasjonene Drammen, Asker, Sandvika, Lysaker, Skøyen og Oslo S.