Kraftutbygging til 1,3 milliarder

Går alt etter planen vil Elkem Saudefaldene starte utbyggingen av Sønnå kraftverk i Sauda i mai. Åtte entreprenører er prekvalifisert og forhandlinger blir innledet rett etter påske.

Navnene på de prekvalifiserte entreprenører vil prosjektleder Ståle Lunde i Elkem Saudefaldene ikke ut med, fordi de er midt inne i avklaringsrunder med tilbyderne, men vedgår at alle de store norske entreprenørene er med. Det samme gjelder maskin- og elektrofagene. Prisene er ikke så fryktelig langt unna våre anslag, men det er det vanskelig å si noe om før vi har forhandlet ferdig. Forhandlingene vil starte like over påske. Planlagt anleggsstart er i løpet av mai betinget av at vi får en utbyggingsbeslutning hos eierne våre, Elkem og Sunnhordland Kraftlag. Forhåpentlig skjer det løpet av april, opplyser Lunde. Kraftutbyggingen er delt opp i fem anleggspakker ut i fra arbeidssted og kraftstasjoner. Vi skal bygge et stort nytt kraftverk, Sønnå kraftverk som skal ha tre aggregater. Der to aggregater går på et fall på 550 meter og det laveste aggregatet på et fall/vanntrykk på 250 meter. Egentlig er det to kraftverk inne i samme kraftstasjon. I tillegg skal vi sette inn et aggregat ved eksisterende Dalvatn kraftstasjon, som skal utvides. Til sammen skal det drives i størrelsesorden et par og tretti km tunnel. Vi har valgt en tradisjonell løsning i forespørslene våre. Resultatet kan bli at fem forskjellige entreprenører jobber parallelt på prosjektet, sier Lunde. Dagens kostnadsramme for hele utbyggingen er på 1,3 milliarder hvorav entreprenørarbeidene utgjør 60-70 prosent. Fullprofilboring vurderes Tilløpstunnelene til Sønnå kraft verk vil være på ca 40 kvm og vil blir drevet på tradisjonell måte. En overføringstunnel på vel 9 km vurderer vi å drive med fullprofilmaskin. Dette skal vi ta stilling til nå. Vurderingen skjer ut fra fjellforhold og selvsagt ut fra kostnad. Fjellet er en ganske hard og lite oppsprukket bergart, en vulkanitt, som må vurderes i forhold til TBM. En annen utfordring er at vi skal drive 32 km tunnel i løpet av tre år noe som er ganske formidabelt. I tillegg skal vi bygge den store kraftstasjonen med betong- og montasjearbeider som byr på mange utfordringer, sier prosjektleder Ståle Lunde til Byggeindustrien.