Krisehåndtering tema i EBAO

Hva gjør du dersom en krise rammer bedriften din? Det var blant temaene da Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg i Oslo, Akershus og Østfold holdt medlemsmøte sist uke.

Til tross for at byggenæringen har stadig større fokus på HMS, inntreffer en rekke ulykker hvert år. Noen med døden til følge.

- Av en leder krever det et klart hode, varmt hjerte og flinke hender for å håndtere for eksempel pårørende, ansatte, myndigheter og media. Trår man feil, taper man tillit, og det kan påføre bedriften stor skade i form av tapt omdømme, sier seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Gambit H&K, Jan Tore Savic Knutsen.

Han ledet tilhørerne gjennom de ulike faser i en krise – hvordan man best forbereder seg på at det verste kan skje, hva man bør tenke på når det blåser som verst og hva som kan inntreffe i kjølvannet av en krise. Knutsen pekte særlig på viktigheten av å være tilgjengelig og å komme med umiddelbar og god informasjon.

- Det er mange eksempler på god krisehåndtering, men dessverre enda flere på at de løses dårlig. Bygg- og anleggsnæringen har mye å lære av oljenæringen. Her er det etablert høy kompetanse og beredskap utover det ordinære arbeidet med HMS, sa Knutsen.

Styreleder i EBAO, Frode Antonsen, mener det er viktig at bygg- og anleggsnæringen øker bevisstheten om at det ikke er nok alene å arbeide med HMS, den enkelte bedrift må også være forberedt på å havne i medias og storsamfunnets søkelys. Og det kan være krevende samtidig med at kollegaer og pårørende skal tas hånd om.

- Da er gode rutiner og kunnskap om hva en krise gir av oppgaver for en leder, viktig, sier Antonsen og legger til at det rammer hele næringens omdømme dersom en bedrift håndterer en krise feil.