Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Om et år kan vi spasere over Hardangerfjorden

Publisert: 17.06.2012 15:40. Sist endret: 27.11.2013 21:22.

Om et års tid står Norges lengste hengebru ferdig i Hardanger. Den byr på nye opplevelser både for gående og kjørende.

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner

  • Fotballskandalen som må konsekvenser

  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim

  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet

Nettleder

Fotballskandalen som må konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Jan Eldegard Hjelle

«Bygningsanatomi og endringsdyktighet»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
  • Vi må tenke nytt om miljø
    Sverre Molvik
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner
  • Fotballskandalen som må konsekvenser
  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim
  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet
  • Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg
  • Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen
  • Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal
  • Innlegg: Takk også til Ola, Kari, Piotr, Inge - og alle dere andre som bygger landet
  • Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua
  • Innstramming av karantenehotellordningen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
  • WSP Norge utvikler pilotprosjekt for Omsorgsbygg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Fakta om Hardangerbrua
 

* Norges lengste hengebru. Åpnes for trafikk neste sommer.

* Går mellom Vallavik og Bu i Hardanger. Erstatter ferjen Bruravik-Brimnes.

* Tårnene på begge sider er rundt 200 meter høye. Hovedspennet på hengebrua er 1.310 meter.

* I tillegg til kjørefeltene får brua gang- og sykkelvei.

* Det er bygd i alt 2,7 km nye tunneler som fører trafikken inn på brua på begge sider. På Vallavik-siden kommer bilene rett inn i den 7,5 km lange Vallaviktunnelen.

* Kostnadene er beregnet til 2,3 milliarder 2011-kroner.

* De kjørende skal betale det meste. Bompengene for en privatbil vil trolig bli rundt 150 kroner.

– Vi regner med at tidsplanen holder slik at vi kan åpne i slutten av juni neste år, selv om vi ble en del forsinket av orkanen «Dagmar», sier Øivind L. Søvik. Han er prosjektleder for Hardangerbrua og har lang fartstid i Statens vegvesen.

I fjor ble byggingen av de rundt 200 meter høye tårnene på begge sider av fjorden fullført. Siden i fjor høst har arbeidet med bærekablene pågått. Til høsten kommer stålseksjonene som skal utgjøre kjørebanene mellom brutårnene. De er bygget i Kina og fraktes på et skip til Hardangerfjorden.

Når seksjonene er heist på plass, skal de sveises sammen og asfalt skal legges. Da begynner brua å få sitt endelige utseende, selv om mye arbeid fortsatt gjenstår.

Ikke bare for biler

Hardangerbrua skal erstatte ferjesambandet Bruravik-Brimnes og gjøre store deler

av Hardanger «landfast».

Den er ikke bare bygget for biler og andre kjøretøy. Fotgjengere og syklister får gode muligheter til å ta seg over brua og nyte utsikten.

På begge sider av brua lages det parkeringsplasser for biler og busser, og så er det mulig å gå over på brua der det blir gang- og sykkelvei atskilt fra bilene.

Fra brua blir det praktfull utsikt over Hardangerfjorden og fjellene rundt med Folgefonna lengre unna.

– Turistbusser kan stoppe på den ene siden og slippe turistene av og så møte dem på den andre siden. Vi tror det blir en populær mulighet, sier Søvik.

Lang prosess

Det har tatt tid å virkeliggjøre planene om bru over Hardangerfjorden. Tanken ble lansert første gang i 1937. Da var Golden Gate i California ferdig bygget som den lengste hengebru i verden. Nå rykker den ned på listen bak Hardangerbrua, som tar plassen som verdens åttende lengste hengebru.

Etter at Vallaviktunnelen ble åpnet i 1985, kom det fart i planene. I 1996 sa Stortinget nei, men ti år etter ble bruplanene enstemmig godtatt i Stortinget.

Søvik forteller at byggingen har holdt seg innenfor budsjettet. De totale kostnadene er beregnet 2,3 milliarder 2011-kroner. Det er i samsvar med forutsetningene da Stortinget vedtok bygging.

Stort arbeid

Tre entreprenørselskaper, AF Gruppen, Veidekke og danske MT Højgaard har hatt de største oppdragene med brua.

AF Gruppen har arbeidet med tunnelene og tilførselsveiene. I alt er det bygget 2,7 km tunneler, 800 meter vei og 900 meter gang- og sykkelvei som skal føre fram til brua. Inne i fjellet på begge sider er det laget rundkjøringer. Når bilistene kommer ut av tunnelen på Vallavik-siden får de et flott utsyn mot brua gjennom den 23 meter høye portalen.

Veidekke har bygd brutårnene mens stålarbeidene utføres av MT Højgaard. Nå i juni pågår strekking av kablene som skal holde brua. Galvaniserte tråder trekkes over brua ved hjelp av et spinnende hjul. Derfor kalles prosessen også spinning. Til sammen 10.032 tråder med en diameter på 5,3 mm skal holde brua oppe på hver side.

De kjørende betaler

Det er de som skal bruke brua som skal betale mesteparten av byggekostnadene. Stortinget har bestemt at 62 prosent av kostnadene skal tas igjen med bompenger. Bare 12 prosent kommer fra staten.

Prisen for å kjøre høyt over Hardangerfjorden er ikke fastsatt, men trolig vil den ligge på nærmere 150 kroner for en personbil. Det kalkuleres med at rundt 2.100 kjøretøy vil passere brua daglig. Da vil brua være nedbetalt i løpet av 15 års tid.

Nøkkelord:

Anlegg, Arkitekter/Rådgivere, Arkitekter, Rådgivere
 

Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen

 

Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres
- kan koste tre milliarder kroner

 

Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua

 

Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen