Dekorering av fasader stadig viktigere

Industribygg og brakker skal ikke lenger være triste og grå. Bekledning av næringsbygg er for alvor i vinden.

I utkanten av Sauda står et nyoppført butikksenter som for øyeblikket inneholder en dagligvarehandel. Nettopp dét er vanskelig å tro når man kommer landeveien og ser den glinsende fasaden som dekker både vegger, trappetårn og ventilasjon. Det er tydelig at hele det 3865 kvadratmeter store bygget er prosjektert av personer som har hatt mer enn én tanke i hodet samtidig.

– Vi ønsket å få frem et mer moderne uttrykk, gå vekk fra det tradisjonelle varehus- og kjedebutikkpreget og gjøre noe mer spennende, forteller Kjersti Fagerheim, ansvarlig arkitekt hos det Haugesundbaserte prosjekteringsselskapet Petter J. Rasmussen AS.

– Vi tok utgangspunkt i Saudas historie, og jobbet oss frem til en farge som gir assosiasjoner til den gamle stålfabrikken, som ligger rett bak bygget. I dette tilfellet valgte vi å dekke næringsbygget med Alutile fasadeplater i aluminiumkompositt ACP, lakkert i fargen Spectra Purple Silver. Da fikk vi et blågrønt skjær sett fra den ene kanten, og et rosa skjær sett fra den motsatte kanten – en slags moderne rustfarge som passer utmerket, forteller mastergradsarkitekt Kjersti Fagerheim. Hun mener det er viktig at holdbarhet ikke går på bekostning av det estetiske ved et slikt prosjekt.

Fagerheim er ikke den eneste som tenker bekledning av næringsbygg for tiden. Det vet Endre Sørstrømmen, som er prosjektleder i Stord Innkvartering AS. Sørstrømmen har nylig levert moduler og brakkerigger til oljeselskapet Total i Stavanger, som ønsket aluminiumkompositt ACP som bekledning på de innleide kontorlokalene sine.

– Total ønsket at brakkemodulene var mer i stil med hovedbygningen, for på den måten å skape en helhet. Det får vi til ved først å sette sammen modulene, og deretter kle platene utenpå. En slik tankegang er ikke unik, og vi ser at dette blir stadig mer aktuelt på midlertidige skoler, barnehager, boliger og kontorbygg, sier Sørstrømmen.

– Jeg tror at stadig flere kunder er villige til å betale for dette. Vi snakker om en trend, avslutter Endre Sørstrømmen i Stord Innkvartering AS.