Legitime krav fra vest

Fylkestinget i Hordaland har kommet med krav til Nasjonal Transportplan som vil sprenge alle rammer for statlige bevilgninger til samferdsel, skriver Bergens Tidende. Vi mener at det er legitime krav. Det er utrolig at veiforbindelsen mellom øst og vest er så dårlig. Mye av denne veien følger traseene fra de gamle kjærreveiene.

Her trengs mange omlegginger. Det samme gjelder for Bergensbanen. Hadde man bygd Ringerikstunnelen kunne reisetiden med tog blitt en time kortere mellom hovedstaden i øst og ”hovedstaden” i vest.

Vi har nylig kjørt strekningen Oslo – Bergen med bil. Det er en opplevelse i seg selv å kjøre denne veien. Nå skjer det heldigvis mye på riksvei 7 opp Hallingdalen, men det gjenstår mye arbeid før at dette blir en fullgod vei. Veien over Hardangervidda er en opplevelse i seg selv. Det samme gjelder nedstigningen til Hardangerfjorden. Det at Hardangerbrua er i ferd med å reise seg vil bli et tidsskille, men det er fortsatt veldig mange uløste oppgaver på veinettet i Hordaland. Man kan velge flere veier til Bergen når man kommer over fjorden, men veiene er trange, svingete og det er utrolig mange gamle, smale og mørke tunneler. Selv innfartsveien til Bergen følger jo samme linjer som for 100 år siden.

Heldigvis er det flere store veiprosjekter på gang, bl a på Voss. Men i mellomtiden må det brukes langt mer penger på å utbedre de traseer man har. En kraftig økning i vedlikeholdsmidlene kunne ha gjort at mange farlige veipartier kunne bli rett opp.

I følge BT mener fylkestinget i Hordaland at rammene for de fremtidige bevilgningene til samferdsel er for små og ber om at de må økes med 65 prosent utover planrammen i Nasjonal Transportplan. Dette innebærer blant annet:

Et krav om en regionveipakke for bergensregionen som inkluderer en statlig medfinansiering. Dette er nødvendig for å ha penger nok til en videre utbygging av Bybanen og gang- og sykkelveier.

Krav om forsering av fergefri E39 gjennom fylket.

Ønske om hurtig igangsetting av arbeidet med samlet utredning for strekningen Arna–Voss, som både omfatter E16 og Vossebanen. Det vil gjøre veien vesentlig sikrere og redusere reisetiden med tog mellom Bergen og Voss.

Ferdigstillelse av Stordalstunnelen på E134 etter gjeldende plan.

Miljøtunnelene over Haukeli må planlegges med oppstart i 2015, slik at disse kan ferdigstilles før 2023.

Krav om at den nasjonale rammen for rassikring øker fra en til to mrd. kroner pr. år.

Dobbeltspor mellom Arna og Bergen må starte opp i 2013.

Fortgang i arbeidet med lokalisering av ny godsterminal, slik at de 600 millioner kronene som er satt av til utbygging av dagens terminal på Nygårdstangen kan brukes til ny terminal.

En forventning om at arbeidet med å planlegge Ringerikstunnelen kan gjenopptas med det første. Tunnelen vil kunne korte reisetiden på Bergensbanen med nærmere en time.

Stortinget vedtar Nasjonal Transportplan våren 2013. Transportplanen gir blant annet rammer for statlige bevilgninger til samferdselstiltak fram til og med 2023.