Hissig debatt om Ryfast-prosjektet

Stortinget går med stort flertall inn for å bygge ut og finansiere ferjefri forbindelse mellom Nord-Jæren og Ryfylke i Rogaland. Bare Frp stemmer mot milliardprosjektet.

Samferdselsdepartementets forslag omfatter to undersjøiske tunneler med to kjørebaner i hver retning på henholdsvis 5,7 kilometer (Hundvågtunnelen) og 14,3 kilometer (Solbakktunnelen).

Prosjektet vil koste rundt 10 milliarder kroner og skal etter planen åpnes for trafikk i 2018.

Som alltid utløser store veiprosjekter opphetede debatter i Stortinget, så også denne. Frps representanter hevdet at de er like store tilhengere av ferjefri forbindelse som alle andre partier, men at kostnadsberegningene i dette konkrete prosjektet er svært usikre.

Vedlikehold

Partiet frykter at vedlikeholdsutgiftene vil løpe løpsk og at prosjektet vil bli rammet av enorme kostnadsoverskridelser. Alle de øvrige seks partiene advarte mot en utsettelse som i verste fall kan trekke saken ut i tid med flere år.

– Ti år med intensivt lokalt arbeid ligger bak. Nå gjelder det å komme i gang, ikke starte nok en runde med vurderinger, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), selv fra Rogaland.

Da hadde flere fra Frp beskyldt henne for å hilse hjem, mens Bård Hoksrud, partiets samferdselspolitiske talsmann, mente at flere i den rødgrønne leiren ønsket seg kortere vei til hytta. Ryfast-tilhengerne på sin side ironiserte over at Frps fylkeslag i Rogaland faktisk går inn for prosjektet, men at partiet sentralt stemmer imot på Stortinget.

Dagens to ferjesamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren skal legges ned når Ryfast åpnes for trafikk.

Bilistene betaler

Av proposisjonen framgår det at bompenger skal dekke over 90 prosent av anleggskostnadene og de påfølgende renteutgiftene. De øvrige investeringene skal dekkes av Rogaland fylkeskommune, Stavanger kommune, de berørte Ryfylke-kommunene og næringslivet i Stavangerregionen.

Ifølge lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen, Knut Arild Hareide (KrF), vil den statlige andelen av prosjektet være null.

Samferdselsminister Kleppa sa i debatten at hun ikke har møtt én bedriftsleder i området som ikke støtter prosjektet, til tross for bompengene. Hun erkjenner at undersjøiske løsninger er dyrere enn veier og bruer, men avviser at det ligger en udetonert bombe i framtidige vedlikeholdsutgifter.