Kjelsås skole

Kjelsås skole

Sted: Kjelsås, bydel Nordre Aker

Totalt tomteareal: 24.204 kvm, rehab ca 5.300 kvm, nybygg ca 7.900 kvm

Prosjekttype: Barneskole/barnehage

Byggherre: Undervisningsbygg

Totalentreprenør (samspillmodell): AF Byggfornyelse

Kontraktssum ekskl. mva:
200 millioner kroner

Arkitekt:
Høglund Witzøe Rønning Arkitekter

Byggeledelse: Kåre Hagen

LARK: Sund & Thomassen

Rådgivere: RIB: Bracon - RIE/RIV: Hjellnes Consult - RIBr/RIA: Nor-
consult - RIG: Rambøll - Oppmålings-
tekn.arb.: Asker Oppmåling

Underentreprenør/leverandører: Elektro: Totaltek Ventilasjon: Oslo Klima Teknikk - RIB Stål/Prefab: Contiga - RI-Prefab: Høyer-Finseth - Riving og hulltaking: AF Decom - Grunnarb: Truls Holm - Utomhusarb: Steen & Lund - Betongarb. nybygg: Betong og Tre - Tørmerarb. nybygg: ESG - Bygg og Eiendom - Prefab klimavegg: Saffle byggkomponenter - Takelementer: Lett-Tak - Mur, puss og flis: Mur, puss og flis eksperten - Gulvsparkling og byggtapetsering: Kjærnsmo - Systemhimling og akustiske paneler: Hua Sheng Feng Rui - Glassarb: Arcers - Solav-
skjerming: KRS Gruppen - Sportsgulv: OTG - Innredning garderober: Scandinavian Storage Group - Innv. foldevegger: Miljøvegger - Brannisolering: Firesafe - Rehab vinduer: Bratfoss - Vindulev. nybygg: Norgesvinduet Bjørlo - Spesialvindu: Grindland Trevarefabrikk - Maler: Malerinnen/ Malerservice - Lås og beslag: Lås og Sikring - Radon-
membran og taktekking: Torgersen og Høgseth - Metall og blikkenslager: Warmbrodt - Dører og glassfelt: SSC

Oslos største barneskole blir tatt i bruk til skolestart i august. Da har den 99 år gamle skolen vært gjennom restaurering, rehabilitering og riving og oppføring av nybygg. En barnehage har allerede flyttet inn i det eldste bygget.

Kjelsås barneskole framstår nå som en blanding av gammel og ny bebyggelse. Det eldste bygget fra 1913 ble utvidet med et bygg i 1933 og begge er vernet som bevarignsområde. Fasadene står på Byantikvarens gule liste og er tilbakeført til opprinnelig stand. Innvendig har entreprenøren hatt mer spillerom. I 1959 ble skolen utvidet med en ny fløy som delvis er revet og bygget om,  mens bygningsmassen oppført i 1979 inkludert Kjelsåshallen er revet. Skolen er dimensjonert for 790 elever og er Oslos største 1 – 7 skole. En barnehage for 144 barn holder ,til i skolen.

Samspillmodell
For AF Byggfornyelse startet prosjektering og bygging samtidig.

– Men aller først hadde vi en periode med riving og sanering av de byggene som skulle fjernes helt. De eldste byggene ble strippet innvendig. Kjelsås Skole har vært et komplekst men spennende prosjekt. Kombinasjon av mange ulike bygg og ulike funksjonsareal har budt på mange utfordringer, forteller prosjektleder Per Eirik Silseth i AF Byggfornyelse.

– Som byggherre har vi en god del erfaring med denne type byggeri med gammel bebyggelse, noe nyere og noe verneverdig som egentlig er ganske kompliserte rehabiliteringsprosjekter. Vi valgte å gjen-nomføre byggearbeidene i en samspillentreprise med en totalentreprisestandard i bunnen, noe vi har erfaring med fra lignende prosjekter. Vi går mer i dialog med entreprenøren og utnytter entreprenørens kunnskap i en tidlig fase for å optimalisere prosjektet. Det aller viktigste er fokus på å komme i mål og ikke finne feil hos hverandre, påpeker prosjektleder Erik Eskild i Undervisningsbygg, som tilføyer at de har hatt en meget god dialog med AF Byggfornyelse.

– Den største utfordringen har vært fremdriften som vi hele tiden har hatt sterk fokus på. Kjelsås skole måtte være ferdig til skolestart i år, da Grefsen skole skal overta den midlertidige paviljongen på Engebråten skole, når Kjelsås skole flytter ut. Det har vært stort engasjement både fra AF og Undervisningsbygg som har resultert i kraftig oppbemanning på slutten for å komme i mål, understreker han.

Kåre Hagen AS er engasjert som byggleder for bygg og tekniske fag samt oppfølging av økonomi; med andre ord komplett byggeledertjeneste. – Vi har god erfaring med samspillentrepriser. God og åpen dialog og gjensidig tillit og utnyttelse av kompetanse på begge sider garanterer for gjennomføring av byggesaken med riktig kvalitet. Det har vi fått til sammen AF og Undervisningsbygg, fastslår Samir Zjakic i Kåre Hagen AS.

Ulike funksjoner
Silseth innskyter at den store utfordringen i forhold til framdrift er en skole med mange ulike funksjoner. De tekniske anleggene er veldig komplekse. Både med utformingen av byggene over et langstrakt område med ulike funksjoner, samtidig med at det er strenge krav til utførelse og dimensjoner. I byggene som er rehabilitert har plassen vært en utfordring. Volumene er gitt, og de ulike byggene med nivåforskjeller for ventilasjon og rørføring i himlinger – som samtidig skal beholde nok himlingshøyde – er en stor utfordring i seg selv.

Trappefri tilgjengelighet
En utfordring i prosjektet har vært å gi trappefri tilgjengelighet til alle deler av det gamle skoleanlegget. Løsningen er basert på et gjennomgående gangstrøk som forbinder gamle og nye deler av skolen. Alle klassetrinn og barnehage har fått innendørs trappefri forbindelse til sentrale funksjoner i skoleanlegget som vestibyle, aula og musikkavdeling, flerbrukshall og bibliotek, forteller arkitekt Heidi Storbråten i Høglund, Witzøe, Rønning Arkitekter.

Integrert flerbrukshall
– En annen utfordring har vært å beholde så store uteområder som mulig. Dette oppnådde vi ved å legge flerbrukshallen under de nye undervisningsarealene for mellomtrinnet, forklarer hun og fortsetter:

– Prosjektets mål og visjon har vært at bygget skal synliggjøre skolens faglige profil med spesiell vektlegging på naturfag. Elevene skal møte faglighet i alle deler av bygget. Eksempler på det er inspeksjonsvinduer i tekniske rom slik at elevene kan følge med, og synlige kanal- og føringsanlegg ved bruk av strekkgitterhimling i alle trafikkareal. Biblioteket har fått et eget fortellerrom med stjernebilder i himling, og anvisningsskilt til mange rom er tekstet og oversatt til flere språk. I den nye delen av skolen er det også store synlige konstruksjoner som forteller noe om hvordan bygget bæres. Tak og dekke over flerbrukshallen holdes for eksempel oppe av to parallelle fagverk som er plassert midt i bygget. Fagverksbjelkene er over sju meter høye, og hver med et spenn på 46 meter, forklarer Storbråten.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter