P-hotels Brattøra

P-hotels Brattøra

Sted: Trondheim sentrum

Prosjekttype, bruk: Nybygg, hotell

Entreprisekostnad eks mva:
95 millioner kroner

Bruttoareal: 4.950 kvm

Energiklasse: A

Byggherre: Rom Eiendom

Byggherreombud: Optiman

Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør

Arkitekt: Pir II

Rådgivere: RIB: Siv ing Per O Danielsen - RIE, RIVA: Rambøll - RIAku: Cowi - RIGeo, RIBr: Sweco - RIMiljø: Multiconsult

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Nidaros - Grunnarbeider: Tverås - Betongelementer: Contiga - Gulvstøp/tynnavretting: RS Gulv - Stålkonstruksjoner: Contiga og Øysand Stål - Taktekking: Mestertak - Glass- og aluminiumsarbeider og ytterdører: RagDAL - Vinduer: Lian - Innerdører: Swedoor - Blikkenslager: Blikkenslager Olaf Hansen - Trapper og rekkverk: Øysand Stål - Betong-
trapper: Con-Form - Systemhimling: Modulvegger - Maler: Sandå Norge - Parkett: Bo Andren - Tepper: Vollan, for Sandå Norge - Flislegger: Bugge - Rørlegger: K Lund - Baderomskabiner: Parmarine - Elektro: Sønnico - Ventilasjon, varmepumpe og SD-anlegg: GK Norge - Branntetting: Firesafe - Lås og beslag: Møller Undal - Heis: Star Lift - Byggevarer: Optimera - Maskinutleie: Ramirent - Byggvask/rent bygg: NRS - Transport byggavfall: Retura

P-Hotels Brattøra i Trondheim er prosjektert og ført opp med BIM, Lean Building og involverende planlegging. Resultatet ble et prosjekt der alt i følge leietaker gikk på skinner.

P-Hotels Brattøra er tegnet av Pir II AS og ført opp i totalentreprise av Veidekke Entreprenør AS. Hotellet ligger på Fosenkaia ved Kanalen, i forlengelse vestover av jernbanestasjonen. Bygget har dels to og dels tre etasjer. Det er kjeller under halve bygget. BRA er 4.950 kvm. Veidekke Entreprenørs kontraktssum er på 95 millioner kroner. Grunnarbeidene startet i mars 2011. Reell byggetid er ti måneder. Hotellet ble fullført tre uker før innflytting.

Knutepunkt
Rom Eiendom AS eier Trondheim S og bygget som P-Hotels driver. For Rom er det viktig å skape trygghet og trivsel på og rundt jernbanestasjonene. Området rundt Trondheim S har, sammen med Brattøra, utviklet seg fra et typisk stasjonsområde til å bli et av de mest attraktive byrommene i Trondheim. Med Sjøgangen, den nye forbindelsen mellom sentrum og Brattøra, vil byen åpne seg mot sjøen og en ny bydel med arbeidsplasser, kultur, kollektivtilbud og gode byrom. Administrerende direktør Pål Berger i Rom er opptatt av menneskene er til stede ved knutepunktene.

– Mennesker skaper trygghet og trivsel. Derfor har Rom åpnet to flotte hoteller i nærhet til stasjoner i løpet av en uke. Hotellene bidrar til å gjøre områdene attraktive, både på dag- og kveldstid.

Prosjektsjef Dag Haugdal i Rom er stolt av P-Hotels Brattøra, som han har uttalt er Trondheims mest miljøvennlige hotell.

– Både fordi dette er et førsteklasses miljøbygg og fordi det nettopp ligger på byens hovedknutepunkt slik at gjestene vil kunnereise kollektivt. Ved å legge hotell til et kollektivknutepunkt ønsker Rom å bidra til at flere mennesker kan nå hele byen ved å reise med tog og buss.

128 rom
Hotellet har 128 store og lyse dobbeltrom og en konferanseavdeling med fire møterom med en samlet kapasitet på 150 personer. Frokost er inkludert i romprisen og vil vanligvis være i form av en frokostpakke på døren. Administrerende direktør Ragnar Palsson ved P-Hotels Brattøra forventer at omsetningen i år vil bli på cirka 18 millioner kroner.

– I et fullt driftsår vil omsetningen ligge på 25-30 millioner kroner. Det er 15 årsverk ved hotellet.

Formet etter tomten
Prosjektleder Bjørn Arve Snekvik i Veidekke Entreprenør forteller at tomten er lang og smal og følger jernbanesporet.

– Hotellet har form etter tomten og er svakt bueformet og avspisset mot vest. Grunnen består av utfylt havbunn og har vært grei å bygge på. På grunn av nærheten til jernbanesporet har Brekke & Strand AS foretatt rystelsesmålinger.

Kjelleren er plasstøpt og har en 50 cm tykk bunnplate. Bærende konstruksjon over bakken er skiver av betongelementer, hulldekker og stål. Taket er flatt, isolert og tekket med takbelegg. Fasadene i romfløyen er i korrugerte og lakkerte aluminiumsplater. På konferansedelen er det sementbaserte plater. Det er fliser på gulvet i resepsjonen, parkett i konferansedelen, tepper i korridorene og dels parkett og dels tepper i rommene. I korridorer og konferansedel er det systemhimlinger. Baderommene er levert som prefabrikkerte kabiner. Hotellet har universell utforming. Deler av bygget er dimensjonert for en etasje til. Det ble praktisert rent bygg under oppføringen.

Energiklasse A
P-hotels Brattøra har vannbåren oppvarming med radiatorer, basert på fjernvarme og varmepumpe mot luft. Beregnet energibruk per kvadratmeter per år er 107 kWh, noe som plasserer hotellet i energiklasse A. Bygget har balansert ventilasjon med effektiv varmegjenvinning (85 prosent) og sentral driftskontroll. På rommene styres ventilasjon med vertikale stammer. Varme styres individuelt på hvert rom og kan stilles inn via bookingsystemet fra resepsjonen. Belysning i badene og i fellesareal styres via bevegelessensorer. Vinduene har soldempende glass med en virkningsgrad på 75 prosent på solvarme.

Veggene har en U-verdi på 0,18. Vinduene har gjennomsnitts U-verdi på 0,82. trykktesting viser en sirkulasjon på 0,3 per time. Det er halvparten av kravet til passivhus og drøyt fem ganger bedre enn kravet i forskriften. Det er 25 cm isolasjon i veggene og 30 cm i taket.

Krevende grunn
Bjørn Arve Snekvik sier at både grunnarbeid og bygging har gått greit, til tross vanskelige grunnforhold.

– Vi måtte flytte signalkabler for NSB, og det var en kritisk operasjon. De måtte flyttes i løpet av en natt. Vi måtte også flytte et åk som bærer høyspentkablene for togene. Liten riggplass gjorde at vi måtte ha presise leveranser. Vi tar med oss nyttige erfaringer i bygging med ytterveggselementer fra dette prosjektet. Samarbeidet med Jernbaneverket har vært meget godt.

Sigbjørn Faanes i Veidekke Entreprenør sier at prosjektet var gjennom en samspillsfase før detaljprosjekteringen startet.

– Vi hadde et nært samarbeid med Rom Eiendom under prosjekteringen. Brukeren P-Hotels ble trukket inn på et tidlig stadium. Vi har brukt BIM, Lean Building og involverende planlegging i prosjektet, noe som sterkt har bidratt til at alt har gått bra.

Administrerende direktør Frode Hofstad i P-Hotels sier at han er meget fornøyd med både hotellet og byggeprosessen.

– Det har ikke vært noen overraskelser, alt har gått på skinner.

Unik plassering
Sivilarkitekt Inger Anne Landsem fra Pir II forteller at P-Hotels Brattøra har en unik plassering i Trondheim sentrum.

– Hotellet har en sentral lokalisering i forhold til byens kommunikasjonsknutepunkt rett ved Trondheim sentralstasjon. Alle hotellrommene har utsikt til jernbanen og fjorden mot nord eller kanalen og bryggerekken mot sør.

– Hotellets hovedvolum er gitt av føringene i reguleringsplanen for høyder og siktlinjer og tomtens smale langstrakte form. Byggets lave høyde på to og tre etasjer og åpningen i bygningskroppen ivaretar siktlinje fra Midtbyen ut mot fjorden og Fosenalpene. Tomtens plassering mellom Fosenkaia i sør og jernbanens sporområde i nord har akkurat bredde nok for en enkel og rasjonell planløsning med inngang og resepsjon midt på fasaden mot sør, og en langsgående midtkorridor med hotellrom på begge sider. I førsteetasje mot vest ligger hotellets restaurant og konferansedel. Hotellet oppfyller krav til universell utforming. Blant annet har alle hotellrommene besøksstandard og er tilgjengelige for alle. 12 hotellrom er spesielt tilrettelagt for bevegelseshemmede.

– P-Hotels Brattøra har et enkelt og helhetlig arkitektonisk uttrykk, og er tilpasset det sammensatte bygningsmiljøet nybygget står i. Hotellets klare hovedform i kombinasjon med få bestandige materialer, en enkel detaljering og en neddempet fargebruk gir det en tidsriktig og balansert komposisjon. Sett fra bysiden fungerer hotellet som et rolig bakteppe for de antikvariske skurene langs Fosenkaia. Hotellet er samtidig endepunkt i bygningsrekken bestående av de bevaringsverdige stasjonsbyggene og det vil med sin detaljering og fargebruk underordne seg de eksisterende profilerte pussede lyse gule fasadene. Sett fra Nordre avlastningsvei og Brattøra står hotellet med sin robuste form og materialbruk godt sammen med Sentralstasjonens røffe sporområdet og godsterminalen.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter