Elever bygger kommunale passivhus i Åfjord

Elever ved Bygg- og anleggsteknikk ved Åfjord videregående skole vil fra høsten av starte byggingen av to passivhus for funksjonshemmede. Blakstadmodellen er forbilde for prosjektet i Åfjord.

Det er et stort behov for å øke kompetansen om energieffektiv bygging og rehabilitering i byggenæringen. Regjeringen har i klimameldingen signalisert at passivhusnivå vil være standard fra 2015. Når elevene i Åfjord i høst bygger boliger etter passivhusstandard de få en kompetanse som vil bli etterspurt de kommende årene.

Prosjektet i Åfjord er tuftet på Blakstadmodellen fra Froland kommune i Aust-Agder. Der har Blakstad VGS siden 2009 bygget boliger etter passivhusstandard på oppdrag fra kommunen. Det var Husbanken, Byggopplæringskontoret og Sør-Trøndelag fylkeskommune som lanserte ideen om Blakstadmodellen kunne være noe for flere kommuner og skoler i Sør-Trøndelag gjennom to seminarer som ble arrangert høsten 2011.

- Vi ble inspirert av erfaringene fra Blakstadmodellen og ønsket tidlig å få til noe tilsvarende i Åfjord, sier faglærer Håvard Engen ved Åfjord VGS til husbanken.no. Åfjord VGS tok kontakt med kommunen for å høre om de ville være med på et slikt prosjekt

- Når skolen tar kontakt med oss vil vi gjerne støtte opp. Kommunen har et eierskap til skolen som har 30 ansatte og tiltrekker seg elever fra nærliggende kommuner, sier Tor Skjevdal som er teknisk sjef i kommunen og prosjektleder for byggherren.

Kommunen samarbeidet med skolen om valget av arkitekt. Kommunen la spesielt vekt på mulighetene for kunnskapsformidling fra arkitekten til lærere og elever ved Åfjord VGS, men også til øvrige bedrifter i nærområdet. Erfaringer med passivhusprosjekter og planlegging av boliger for vanskeligstilte var et viktig kriterie for kommunen. Etter å ha gjennomført møter og innhentet tilbud fra aktuelle arkitektfirma bestemte kommunen seg for å engasjere Eggen arkiteker.

Opplæringskontoret for Bygg- og Anleggsteknikk i Trøndelag (Byggopp) jobber nå for å etablere flere slike skoleprosjekter i fylket i samarbeid med Sør-Trøndelag fylkeskommune og Charlottenlund videregående skole. Prosjektet har fått navnet «Passivhus – aktiv læring». Husbanken har hatt en sentral rolle når det gjelder kontakten med kommunene som sitter med nøkkelen til skoleprosjektene.

- Målet er å etablere 2-4 skoleprosjekter som kan settes inn i en større ramme. Åfjord viser vei, mens det er lignende ting på gang i Malvik og også på Røros. Vi vil få på plass et tilbud som forskjellige skoler kan ta tak i ut i fra sine forutsetninger. Initiativet for hvert enkelt konkret prosjekt må knyttes til de enkelte skolene og lokalmiljøet de opererer i, sier Erik Wang, daglig leder for Byggopp.