Langt fram til lønnsnemnd for vekterne

Problemene vokser for passasjerer og flyselskap, men køene på Gardermoen gir ikke arbeidsministeren noen grunn til å stanse vekterstreiken ved hjelp av tvungen lønnsnemnd.

Ennå går flyene som normalt, ventetiden på landets største flyplass er ikke verre enn en time og Hanne Bjurstrøm (Ap) sier de problemer folk rammes av er en del av prisen vi betaler for retten til å streike.

Det er vekterne i Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) som streiker, og heller ikke forbundets leder, Erna Hagensen, ser noen grunn til at regjeringen skal gripe inn i streiken. Hun opplyser at det løpende blir gitt dispensasjoner som sikrer at liv og helse ikke er i fare.

Motparten, administrerende direktør Petter Furulund i NHO Service opplyser at heller ikke selskapene som driver vektertjenestene ser noen fare for liv og helse, men samtidig sier han at han personlig gjør det.

Flyselskapene vurderer permitteringer
Både SAS og Norwegian opplyste onsdag at selskapene vurderer permitteringer fordi tallet på passasjerer synker fra dag til dag. Dermed er det ikke behov for like stor bemanning på flyplassene. De fleste flyene går fortsatt etter rutetidene, og det er ikke piloter og kabinansatte som vil bli rammet av permitteringer.

Flyselskapene håper imidlertid at regjeringen snart vil gripe inn med tvungen lønnsnemnd.

Direktør i Oslo Lufthavn Gardermoen, Espen Ettre, opplyste onsdag at ventetiden var rundt en time i sikkerhetskontrollen og at de klarte å sluse gjennom rundt 2000 passasjerer hver time.

Han sier han er imponert over hvordan passasjerene tilpasser seg situasjonen og tar den med godt humør.

Det samme sier flyplassjefen på Værnes, Lasse Bardal. I Trondheim må de likevel regne med en ventetid på to timer. Ikke å undres over at Bardal er imponert over passasjerenes tålmodighet.

To forbund
Organisasjonsforholdene i vekterbransjen gjør ikke situasjonen enklere. YS-forbundet Parat som har forhandlet ferdig, organiserer bare 500 vektere mens NAF har 4500 vektere som sine medlemmer.

Leder for NHO Sikkerhet, Runar Karlsen, sier til NTB at det i alt utføres rundt 6150 årsverk i vektertjenesten. I tillegg til de organiserte vekterne er det mange uorganiserte som jobber deltid eller i kortere perioder.

Parats vektere jobber på Gardermoen og Rygge. Der jobber også uorganiserte. Dermed er det mulig å holde trafikken fra Østlandet i gang. Verre er det på flyplasser ute i landet der NAF-vekterne etter hvert kan stenge nær sagt alle flyplasser. Foreløpig er fem flyplasser stengt.

Hovedkravet fra vekterne er at de skal få garantier om en årslønn som ligger høyere enn 85 prosent av en industriarbeiders lønn. Ifølge Erna Hagensen har vekterne ligget på 85 prosent i snart 30 år.

Petter Furulund mener oppgjørene for vekterne de siste årene har vært så gode at han selv har «fått kjeft» av de andre NHO-avdelingene. Han mener det er oljeindustriens sterke lønnsvekst som gjør det så vanskelig å løfte vekterne ytterligere.