Stort vedlikeholdsprogram for bruer

Jernbaneverket starter i sommer opp et flerårig vedlikeholdsprogram for Sørlandsbanens mange stålbruer. Først ut er Bru over Østeråa ved Tjønnås i Telemark.

Jernbaneverkets folk på Sørlandsbanen har selv gjennomført omfattende inspeksjoner av alle banens bruer. Inspeksjonene viser at det er nødvendig med fornying av banens mange stålbruer. Dette er bruer som ble bygget samtidig med banens anlegg på 1920- og 1930-tallet. På bakgrunn av disse inspeksjonene er det så laget en liste over hva som må gjøres på hver enkelt av dem.

– Listen vi har laget danner så grunnlag for rekkefølgen på brufornyelsen, forteller fornyelsesleder Arne Bujordet på Sørlandsbanen i Kristiansand til Jernbaneverkets nettsider.

– Vi starter i år med den 26 meter lange brua over Østeråa ved Tjønnås mellom Bø og Lunde i Telemark. Dette er en av de mindre bruene våre og vi vil bruke erfaringene fra arbeidet med denne brua også når vi kommer til de andre, sier Bujordet.

Sørlandsbanen har også mange stålbruer som er store, de største har en lengde på ca 200 meter med mange bæresøyler og buer.

– Jobben som skal gjøres er å sandblåse alle bruas ståldeler, deretter repareres alle eventuelle skader brua har fått i årenes løp og hele brua blir så grunnet og malt. For å få jobben gjort, må hele brua “pakkes inn” for å hindre at støv og forurensing kommer ned i vassdraget under. Ofte må det også bygges en ny anleggsvei fram til brua for å komme til med maskiner og utstyr.

– Jobben blir i hovedsak av samme type på alle bruene, men det er klart at omfanget vil variere mye med størrelsen på brua, sier Arne Bujordet. Neste år er det Launes bru ved Egersund som står for tur og deretter kommer den 66 meter lange brua over Nessundet ved Oggevatn.

– Vi regner med å gjennomføre slike fornyelser med en til to av stålbruene våre hver år framover i minst ti år, sier Bujordet.