Tunnelfolket i Thailand

International Tunnelling Accociation (ITA) har nettopp holdt sin årlige konferanse, denne gangen i Bangkok, Thailand. Den norske representasjonen var god.

Det var 38. året ITA konferansen ble arrangert. Totalt var cirka 40 nordmenn innom arrangementet i Bangkok. Norsk tunnelkompetanse bidro med både foredrag, posterinnlegg og deltagelse i arbeidsgrupper og på generalforsamlingen.

Av norske innlegg kan nevnes Elin Hermanstad Håvik fra Statens vegvesen som presenterte Fellesprosjektet E6-Dovrebanen og Bjørn Nilsen som snakket om oljetunneler. Eivind Grøv fra Sintef snakket om uttak av oljesand ut i fra konvensjonelle metoder. Det var ellers god norsk deltagelse i mange arbeidsgrupper. Frode Nilsen i LNS representerte NFF i ITA sin generalforsamling.

ITA konferansen holdes hos medlemsland etter søknad. Neste år er det Sveits og Genève sin tur, mens i 2014 arrangeres ITA konferansen i Brasil. Norge planlegger å søke om å holde ITA konferanse i 2017.

NFF og tunnel.no
16 norske firmaer var representert på felles stand under ”Norwegian tunnelling”. Dette er et godt markedsframstøt i regi av NFF og har vært kjørt i en rekke år. Deltagerne går sammen om å spleise på en flott stand, bidrar til felles markedsføring av norsk tunnelteknologi i bred forstand og er en møteplass for nordmenn ute og våre gjester. Pådrivere i dette samarbeidet er NFF og NTN (Norwegian Tunnelling Network) representert ved Knut Fossum, Ivar Frode Andersen og Ola Woldmo, som gjør en godt stykke arbeid for å muliggjøre dette samarbeidet.

Ambassadøren på plass
Den norske ambassadøren i Thailand, Katja Nordgaard og Axel Blom fra Innovasjon Norge besøkte miljøet og fikk innføring i hva norsk tunnelteknologi innebærer. NFF opplever god støtte fra det norske apparatet ute ved slike anledninger. NTN er verktøyet for å ta NFF sin visjon ut i det internasjonale forretningslivet, og har til hensikt å søke jobber og muligheter for oppdrag for medlemsbedriftene og de norske aktørene.

Thailand planlegger tunneler
Thailand er ikke det største tunnellandet, men har mange og kompliserte planer om både infrastrukturtunneler og tunneler for både elektrisitet, vannoverføring og oversvømmelsestunneler. Ett stort metrosystem er påbegynt med en linje på 22 km som er ferdig og vel fungerende. Det finnes kun en kort veitunnel og noen jernbanetunneler, men det er planer om nye tunneler innen både vei og bane.