Jotun selger mer maling

Jotuns driftsinntekter steg med ni prosent i de fire første månedene i 2012, da konsernets salg økte i både verdi og volum.

Jotun-konsernets driftsinntekter var på NOK 3 784 millioner i første tertial, opp fra NOK 3 482 millioner i samme periode i fjor. Konsernets resultat steg til 295 millioner kroner, fra 261 millioner kroner i de fire første månedene av 2011.

Alle Jotuns fire divisjoner hadde i perioden en økning i driftsinntektene.

Sterk salgsvekst i Paints, konsernets nest største divisjon målt i omsetning, ble drevet av solid utvikling i Saudi Arabia, Oman, De forente arabiske emirater, Pakistan, Indonesia, Malaysia og Thailand.

Dekorativ økte salget innen eksteriør, interiør og proff segmentene, hadde all-time-høy omsetning i Sverige, samt god vekst i Danmark, Jotun brands og Scanox. Divisjonen innviet et nytt og toppmoderne produksjonsanlegg i Sandefjord, som er Jotuns største enkeltinvestering hittil.

Coatings registrerte økt salg, men samtidig hadde divisjonen en nedgang i marginer og resultat på grunn av utfordrende økonomiske forhold i Europa og redusert aktivitet i andre markeder. Shippingindustrien opplever overkapasitet, noe som har tynget fraktrater og bremset investeringer i nybygg, som igjen har påvirket Marine-segmentet.

Powder Coatings hadde en kraftig salgsøkning i Midtøsten, og høyere salg i Sørøst-Asia. Samtidig opplevde divisjon lavere salg i Sentral-Europa, og virksomheten i Norge hadde fortsatt negativt resultat.

Den samlede effekten av svakere global økonomisk vekst og høy oljepris har bidratt til stabilisering av råvarepriser, som utgjør en stor kostnadskomponent i malingsproduksjon.

Konsernet opplevde en økning i arbeidskapital i perioden som følge av aktiviteter i Skandinavia og Kina. Kostnadene økte noe, men er under kontroll.

I en kommentar til resultatet sier konsernsjef Morten Fon i Jotun A/S:

- Vi har hatt en tilfredsstillende start på året både når det gjelder salg og lønnsomhet. Økt salg innen dekorative malinger har oppveiet for utfordringer i skipsmaling, og treg økonomisk utvikling i Europa har blitt mer enn oppveid av vekst i andre områder. Dette viser noe av styrken i Jotuns forretningsmodell i en tid med usikre forhold i verdensøkonomien.

Med bakgrunn i Jotuns etablerte tilstedeværelse i viktige vekst-økonomier forventer vi fortsatt salgsvekst for året, og lønnsomhetsnivået kan vise tegn til bedring etter hvert som prisjusteringstiltak gir effekt og med en mer stabil råvareprisutvikling.