Alt for hagen i 100 år

Midt blant it-selskaper, mediehus og kaffebarer i Nydalen produseres det fortsatt tradisjonelle redskaper i fabrikklokalene til gamle Christiania Spigerverk. (Bildekarusell)

I år er det 100 år siden Redskapsfabrikken ble etablert i de rødbrune mursteinsbygningene ved bredden av Akerselva. Fabrikken utgjorde den tredje delen av det tradisjonsrike Christiania Spigerverk, som produserte spiker og stål.

De siste 23 årene er det finske Fiskars som har eid fabrikken, etter at stålproduksjonen ved Christiania Spigerverk ble avviklet i 1989.

Redskaper på løpende bånd
Inne i de verneverdige bygningene foregår det fortsatt tradisjonell industriproduksjon, med moderne teknologi.

Ut fra samlebåndene kommer det spader, river, krafser og snøredskaper med den karakteristiske dyprøde fargen. Her blir også den velkjente Fiskars-trillebåren produsert, både hagemodellen og den kraftigere anleggstrillebåren.

Da Byggeindustrien / hage.no besøkte de gamle industrihallene, var produksjonen av jubileumsmodellene i full gang. Både anleggsspaden og den velkjente krafsen har fått en egen jubileumslogo preget inn i skaftet, for å markere at den norske redskapsproduksjonen har holdt koken i hundre år.

– Vi produserer 1,2 millioner enheter pr år og omsetter for 250 milli­oner kroner. Dette ville ikke vært mulig uten investeringer i automatisert utstyr og kloke hoder som så muligheten til å skape noen unike konkurransefortrinn, sier nylig avgåtte adm direktør Calle Kaas i Fiskars Norge.

Med en fartstid på 25 år har Kaas vært med på mange ulike faser i fabrikkens utvikling. Antall ansatte har blitt kraftig redusert i takt med overgang til automatisert utstyr. Men mot alle odds har den tradisjonsrike produksjonen av redskaper overlevd, og i fjor kunne bedriften vise til et resultat på 50 millioner kroner.

Spørsmålet mange vil stille seg, er hvordan i all verden kan det lønne seg å produsere slike redskaper i høyskostlandet Norge?

Kutter kostbar container-transport
– I dag produserer 12 operatører like mye som 70 personer gjorde tidligere. Med bruk av moderne teknologi kan vi konkurrere med Østen og andre lavkostland, samtidig som vi sparer miljøet og transportkostnader ved ikke å flytte containere fra andre verdensdeler, forklarer Kaas.

– Størsteparten av markedet ligger i Norge med ca 85 prosent av volumet. I tillegg til å forsyne søsterselskap primært i Norden, eksporteres en del gjennom hjelpeorganisasjoner til utviklingsland, sier Kaas.

Han understreker også at en viktig nøkkel til suksess er høy kvalitet, og at selskapet forsyner markedet med produkter markedet vil ha.

– En spade er ikke bare en spade. Det kan være alt fra en liten hage­spade til 100 kroner, til en kraftig anleggsspade til 500 kroner. Vi lager begge deler, og mer til, sier Kaas.

Hage, anlegg og snø
Det produseres i tre hovedkategorier, hvorav hageredskaper (river og raker), anleggsredskaper (spader, krafser, asfaltredskaper) og snøredskaper utgjør ca en tredjedel hver. Produksjonen av snøskuffer varierer i takt med om det er snørike eller snøfattige vintre.

I tillegg til de 12 ansatte i produksjonen, er det fem som jobber med logistikk. I hele Fiskars Norge, som holder til på samme adresse er det ca 50 ansatte.

Fiskars eier også Iittala og Høyang Polaris, som er velkjente varemerker innen stentøy og kasseroller.

NB! Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i Byggeindustrien nr 6-2012. Calle Kaas gikk av som adm direktør pr 1 mai etter 25 års fartstid. Bernhard Spidsø overtok fra samme dato roret ved den tradisjonsrike bedriften.