Sto på for Kollen-deltakerne

Når vinteren er snøfattig som i år, blir entreprenører som Oslo Vei AS engasjert både til fjerning av snø fra veiene og til å skaffe snø hvor det trengs: nemlig skiløypene i Holmenkollen.

Rolf Martinsen var en av medarbeiderne i Oslo Vei AS som i år bidro til å forberede løypa til Holmenkollen-femmila, som avvikles den 12. mars 2005. - Vi har det ganske travelt, som du ser, sier Martinsen, som har lastet kunstig snø i en uke uten pause. Friluftsetaten, som Oslo vei AS utførte oppdraget for, gjorde femmil-løypa ferdig innen tirsdag 8. mars. Onsdag morgen skulle løypa nemlig åpnes for trening, og da måtte alt være ferdig. Hovedoppdragsgiver for alt arbeid relatert til tilretteleggingen av femmil-løypa er Kultur og idrettsetaten, som samarbeider med Skiforeningen Hvordan ble løypa til? * Friluftsetaten koordinerte produksjonen av kunstig snø: 50.000 kubikkmeter snø ble produsert med snøkanoner i Sørkedalen, hvor vannet er rent og temperaturen er lav. * Snøen ble transportert til Kollen med lastebil med henger (Friluftstetaten og Transportsentralen) og ble deretter samlet på store arealer ( for eksempel parkeringsplasser). * Med sin hjullaster lastet Oslo Veis Rolf Martinsen snøen inn i traktorhengerne til Friluftsetaten/Løvenskjold. * Traktorene fordelte snøen på den 10 kilometer lange og 4,2 meter brede løypa. * En av Oslo Vei sine snøfres, som vanligvis brukes til å fjerne snø og is fra vinterveiene, ble ved denne anlednignen brukt til å gjøre det motsatte arbeidet: fylle Holmenkollbakken med snø. * OBS! I tillegg sperret Oslo Vei AS hele Kollen-området som berøres av rennene.