Spennende vei- og banerapporter i vente

For en tid tilbake ba Regjeringen tre ulike instanser vurdere hvordan utbygging av vei og jernbane bør finansieres i Norge. Denne uken ble den første rapporten lagt frem, og her er det flere poenger å se nærmere på. Rapporten kommenterer flere nye måter å finansiere utbygginger på.

Om de to neste rapportene peker på noen av de samme poengene, kan vi håpe på en mer forutsigbar utbygging av infrastrukturprosjekter i Norge fremover.

Mange både i og utenfor byggnæringen har til det kjedsommelige pekt på svakheten ved at vei- og baneutbygginger blir finansiert gjennom årlige bevilginger via Statsbudsjettet. En ting er å vedta langsiktige utbygginger i Nasjonal transportplan, men det hjelper lite om de årlige bevilgningene ikke følger opp.

Dagens måte å finansiere større utbygginger på vil ofte føre til usatte prosjekter og usikkerhet i gjennomføringsfasen. Vista Analyse, som denne uken leverte sin rapport, peker nettopp på dette. De slår fast at dagens bevilgnings- og beslutningssystem bidrar til effektivitetstap og uforutsigbare rammebetingelser.

Det er gledelig at statsråd Magnhild Meltveit Kleppa har kommet med signaler om at hun åpner for en ny finansieringsform av vei- og baneutbygginger. Men det er selvsagt ikke nok at Kleppa vurderer dette. Regjeringssjefen må også stå bak en såpass omfattende endring av utbyggingsfinansieringen i Norge. Så langt har ikke statsministeren ønsket å rokke ved eksisterende ordning.

Derfor blir det nå veldig spennende å se hva de to neste regjeringsbestilte rapportene vil inneholde. De neste rapportene vil komme fra Møreforskning og selveste Finansdepartementet. Etter at disse er kommet på bordet vil Regjeringen konkludere.

Størst spenning blir det nok knyttet til hva Finansdepartementet har å komme med. De har jo tidligere fremstått som den store bremseklossen i det å tenke på nye finansierings- og organisasjonsformer innen utbygging av vei og bane. Om de skulle komme på nye tanker, kan det virkelig være håp om en forbedring av systemet vi har i Norge i dag.