Rasteplassen er målet

Solbergtårnet rasteplass lokker til seg titusenvis av besøkende i året med sin prisbelønte arkitektur. Norske landskapsarkitekters forening ser en klar trend i offentlig satsing på uteområder.

– Vi bruker parkanlegg, rasteplasser og byene på en helt annen måte enn vi har gjort tidligere. Dermed stiller vi også høyere krav til kvalitet og til hvordan det ser ut, sier Yngvar Hegrenes, visepresident i Norske landskapsarkitekters forbund.

Prisbelønnet plass
Den arkitekttegnede og prisbelønte rasteplassen Solbergtårnet, ved E6 i Østfold, har i seg selv blitt en destinasjon. Plassen åpnet i 2010, og hadde godt over 60 000 besøkende det første året.

– Solbergtårnet rasteplass er et godt eksempel på at bruksmønsteret er endret. Tidligere er man kjent med rasteplasser som et sted man stopper for å spise matpakka eller gjøre sitt fornødne, kommenterer Hegrenes.

Gjør Norge til et bedre reisemål
Nasjonale turistveger er nok et eksempel på den offentlige satsingen. Statens vegvesen utvikler 18 Nasjonale turistveger til en internasjonal turistattraksjon. Målet er å gjøre Norge til et mer attraktivt reisemål.

Solbergtårnet har fått mye oppmerksomhet i utlandet. Stedet mottok Arnstein Arneberg-prisen for fremragende arkitektur i 2011, og fikk omtale i magasiner og nettsteder fra blant annet Kina, Taiwan, Italia og USA. Hegrenes mener slike landemerker er med på å gjøre Norge til et bedre reisemål.

– Det er en helt ny måte å reise på, og slike rasteplasser bidrar til å bedre hele opplevelsen med å være på reise. Det handler ikke nødvendigvis bare om å komme fra sted til sted. Det handler også om den gode opplevelsen underveis, sier Hegrenes.

En zen-hageaktig følelse
Rasteplassen baner vei for nye spennende løsninger utendørs ved å kombinere infotavler i jern med singel, gress og marktegl. Markteglen er levert av teglprodusenten Wienerberger, som er stolte over å ha bidratt til plassen.

– De siste årene har andre typer underlag, som asfalt eller betong, blitt mye brukt til utearealer. Vi ser nå at dette er i ferd med å forandre seg. Teglstein blir mer og mer brukt både i det offentlige og i det private, forteller Hegrenes.

Petter Askautrud i Wienerberger har erfaring med at det offentlige gjerne velger naturmateriale som skifer eller marktegl, fordi det er fargeekte, slitesterkt og mer lønnsomt i lengden.

– Arkitektene valgte TERCA Bretagne, en vakker marktegl som gir flott fargespill på gangveiene. I samspill med sandfarget singel gir dette området nærmest en zen-hageaktig følelse, sier han.