Tryggere på norske veier

Risikoen for å bli drept eller skadd på norske veier er gått kraftig ned de siste årene. Det viser tall fra Transportøkonomisk institutt.

Det er fysisk bedre veier og midtdelere som først og fremst redder liv på veiene, skriver Aftenposten.

Rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) er laget på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og viser at verdien av holdningskampanjer og endret atferd i trafikken er mer tvilsom.

Nedgangen gjelder alle typer trafikanter, og rapporten lister opp flere avgjørende momenter, blant annet kontinuerlige utbedringer av veinettet, fjerning av farlige kryss, bygging av omkjøringsveier rundt byer og tettsteder, bedre veistandard og bygging av fysiske midtdelere, veirekkverk og rydding langs veiene.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) synes det er gledelig at norske veier er blitt tryggere, men vil ikke gi opp troen på holdningskampanjer.

– Det er ingen stor nyhet at tryggere og bedre veier virker. Men jeg vil holde fast ved at årsaken til ulykkene er sammensatt. Da må også tiltakene være det. Og å endre holdninger tar alltid tid, sier Kleppa.

Rapporten trekker fram at bedre motorveistandard på veiene gjennom Østfold og Vestfold har redusert antall trafikkdrepte kraftig, og den viser at den største nedgangen har skjedd i Oslo, som har satset på lavere fart, separering av trafikanter, trafikkskjermede lekeområder og ombygging av kryss.