Smale veier forsinker bygging av midtdelere

Smale veier er forklaringen på at det ikke har vært mulig å nå målet om å bygge 750 kilometer midtdelere, sa statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i spørretimen onsdag.

Høyre-leder Erna Solberg viste til Nasjonal Transportplan, der regjeringen varslet å bygge 750 kilometer midtdelere, mens det i virkeligheten stort sett er bygget rumlefelt i stedet.

– Rumlefelt kan vekke en sovende sjåfør, men det hindrer ikke frontkollisjoner, sa Solberg.

– Problemet er at norske veier ofte er smale. Ambulanser og utrykningskjøretøy mener det er uforsvarlig å sette opp midtdelere på smale strekninger, om vi ikke samtidig bygger bredere vei, sa Stoltenberg.

Høyres Øyvind Halleraker påpekte at man vel visste omtrent hvor brede veiene var også da det ble lovet å bygge ut 750 kilometer midtdelere, mens Bård Hoksrud (Frp) viste til en prosjektert utbygging på E16 med 8,5 meters bredde.

– Ikke skyld på veier fra 1950- og 1960-tallet. Denne regjeringen bygger smale og trafikkfarlige veier også i 2012, nærmest tordnet Hoksrud.

KrF-leder Knut Arild Hareide ba regjeringen huske å beregne penger også til bredere veier for å nå målet om midtdelere, noe som fikk statsministeren til å peke på følgende utbygging av firefelts motorvei:

– Du kan i dag kjøre på firefelts motorvei fra Hamar til Svinesund, og videre til Grenland, sa han. Uten at noen deretter ba om ordet for å be om oppklaring på en åpenbar misforståelse.