Sju av ti uten lås på postkassa

Det store flertallet får pass, selvangivelse og bankkort sendt til en postkasse uten lås, viser en ny undersøkelse. Flere titusen nordmenn utsettes for ID-tyveri hvert år.

På landsbasis svarer 68 prosent at de ikke har lås på postkassa, ifølge en undersøkelse YouGov har gjort for Falck. På Sørlandet mangler hele 79 prosent av postkassene lås.

– Det viktigste er å unngå at sensitiv informasjon blir sendt i posten. Men så lenge pass, førerkort, selvangivelser og bank- og kredittkort sendes som vanlig A-post, bør folk ha lås på postkassa, sier seniorrådgiver Christian Meyer ved Norsk senter for informasjonssikring, NorSIS.

Antall pass som ble borte i posten økte med 65 prosent fra 2010 til 2011, ifølge politiets tall.

– Du kan be om at viktig post blir sendt rekommandert, det vil si at du må hente den på postkontoret. Politiet tilbyr deg å hente passet selv, noe vi anbefaler på det sterkeste. Selv har jeg også bedt Vegdirektoratet om å ringe meg og be meg hente førerkortet de skulle sendt, sier Meyer.

I Oslo er lås mye vanligere, men også her svarer hver tredje at de ikke har postkasse med lås.

Døgnåpen hjelp
80 000 nordmenn mener seg utsatt for ID-tyveri i løpet av de siste to årene, viste en NorSIS-undersøkelse fra desember i fjor.

Det finnes ingen offentlig hjelpetelefon for ofre for ID-tyveri, men Falck opprettet nylig en for sine alarmkunder. Rask handling er viktig for å begrense skadene, derfor er rådgivningstelefonen til Falck åpen hele døgnet.

– Kanskje du mottar regninger for varer du ikke har bestilt eller ser at det er gjort uttak fra kredittkortet du ikke kjenner igjen. Problemet er at mange ikke vet hva de skal gjøre med det, sier Henrik Magnusson i Falck.

De første identitetstyveriofrene har meldt seg allerede.

– Når en kunde ringer, forsøker vi å kartlegge omfanget av ID-tyveriet ved å gå gjennom forskjellige sjekkpunkter. Noen av de påfølgende tiltakene kan vi gjøre, men de fleste må dessverre vedkommende gjøre selv. Å sperre personnummeret er et av de viktigste, sier Magnusson.

Etterlyser register
Christian Meyer mener finansnæringen er blitt flinkere til ikke å sende sensitiv informasjon i posten, men at myndighetene henger etter.

– Det enkelttiltaket vi mener vil ha best effekt er et register der man kjapt kan sjekke om førerkort, bankkort eller pass er gyldig. Det er en enkel sak å få på plass. Vi foreslo dette første gang i 2009 og håper myndighetene vil ta utfordringen, sier han.

For eksempel må du selv kontakte forskjellige kredittvurderingsfirmaer for å sperre deg for videre kredittvurderinger.

– Experian, AAA Soliditet og Evry er de tre største, men i praksis er det åtte-ni aktører med konsesjon for ulike typer kredittvirksomhet, sier Trude Talberg-Furulund i Datatilsynet.

– Da er det bedre å være føre var, å ha vaner som avskrekker identitetstyvene. De kan bruke langt tid på å kartlegge deg for å finne ut om du er et egnet offer og kan vente i seks måneder før de slår til, sier Talberg-Furulund.

Hvor sikker er adferden din? Både Falck, NorSIS og Datatilsynet lenker til denne selvtesten: http://idtyveri.info/selvtesten/index.html

Noen kan ha stjålet identiteten din dersom:
- Du mottar regninger for produkter du ikke selv har bestilt
- Uventede disposisjoner fremgår på din kredittkortregning
- Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
- Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
- Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
- Dersom du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert aktiviteter som gjør dette nødvendig

(Kilde: Norsk senter for informasjonssikring)