Bygger fire rasoverbygg

I hjertet av Lofoten, der naturen er på sitt flotteste, skal Statens vegvesen bygge fire rasoverbygg, som både skal sikre trafikantene fra ras og ta vare på den unike naturen.

Nord for Reine i Lofoten, der E10 slynger seg mellom fjell og hav, er Statens vegvesen i gang med et omfattende rassikringsarbeid.

Nå har Vegvesenet lyst ut et delprosjekt i forbindelse med dette arbeidet, og det er snakk om å bygge fire rasoverbygg med ulik lengde. Ingen liten utfordring i et av Norges mest naturskjønne områder.

Denne delen av E10 er én av atten nasjonale turistveger i Norge, og strekker seg 184 kilometer mellom Å og Raftsundet. Statusen som nasjonal turistveg setter en rekke krav til estetikk og utførelse når det skal bygges veg.

Nesten 1 kilometer med rasoverbygg
Totalt skal det bygges fire rasoverbygg på til sammen 975 meter:

Berget, 185 meterØlkonna 1, 360 meterØlkonna 2, 140 meterAkkarvika, 290 meter

Knut Hjeltnes AS sivilarkitekter og Bjørbekk & Lindheim landskapsarkitekter har utformet rasoverbygg og tilhørende rasvoller og terrengtilpasning. Aas-Jacobsen er RIB.

Det betyr at i tillegg til å beskytte trafikantene mot ras og steinsprang, skal rasoverbyggene ta vare på landskapet og gi turister og fastboende dristig og nyskapende arkitektur i storslått natur.

Mer en rasoverbygg
Selv om rasoverbyggene er en sentral del av delprosjektet, vil kontrakten også inneholde andre elementer:

Sprenge ut fjellskjæringer (ca. 190 000 tfm3).
Fjellsikring i fjellskjæringer.
Vegbygging og drenering (2,5 kilometer).
Tilbakefylling av stein og tilbakeførsel av terreng.
Lage sjøfylling/skuldermolo (ca. 100 000 ulm3).

Mer info finner du her