Nord for Reine i Lofoten, der E10 slynger seg mellom fjell og hav, er Statens vegvesen i gang med et omfattende rassikringsarbeid.
Nå har Vegvesenet lyst ut et delprosjekt i forbindelse med dette arbeidet, og det er snakk om å bygge fire rasoverbygg med ulik lengde. Ingen liten utfordring i et av Norges mest naturskjønne områder.
Denne delen av E10 er én av atten nasjonale turistveger i Norge, og strekker seg 184 kilometer mellom Å og Raftsundet. Statusen som nasjonal turistveg setter en rekke krav til estetikk og utførelse når det skal bygges veg.
Nesten 1 kilometer med rasoverbygg
Totalt skal det bygges fire rasoverbygg på til sammen 975 meter:
Berget, 185 meterØlkonna 1, 360 meterØlkonna 2, 140 meterAkkarvika, 290 meter
Knut Hjeltnes AS sivilarkitekter og Bjørbekk & Lindheim landskapsarkitekter har utformet rasoverbygg og tilhørende rasvoller og terrengtilpasning. Aas-Jacobsen er RIB.
Det betyr at i tillegg til å beskytte trafikantene mot ras og steinsprang, skal rasoverbyggene ta vare på landskapet og gi turister og fastboende dristig og nyskapende arkitektur i storslått natur.
Mer en rasoverbygg
Selv om rasoverbyggene er en sentral del av delprosjektet, vil kontrakten også inneholde andre elementer:
Sprenge ut fjellskjæringer (ca. 190 000 tfm3).
Fjellsikring i fjellskjæringer.
Vegbygging og drenering (2,5 kilometer).
Tilbakefylling av stein og tilbakeførsel av terreng.
Lage sjøfylling/skuldermolo (ca. 100 000 ulm3).
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg