Full fres for snøfresere

Snørike vintrer får nordmenn til å kjøpe snøfresere. På to år har salget økt med 30 prosent. Totalt selges det fresere for rundt 150 millioner kroner.

Folk har god økonomi og kjøper stadig større og dyrere maskiner. I år vil nok økningen bli på rundt 20 prosent, sier markedssjef Oddmund Ihle i Husqvarna. I 2003 ble det solgt 8700 snøfresere i Norge, mot 6700 året før. En snørik vinter gir som regel godt salg året etter. Det er likevel noen spadetak unna toppåret 1987. Da ble solgt 18 000 snøfresere, viser tall fra Park - og Hagemaskinleverandørenes Forening. Senere kom noen magre år for bransjen med snøfattige vintrer. Nå peker salget oppover igjen. I 2004 ble det solgt snøfresere for rundt 150 millioner kroner. Dyrt selger Over hele landet merker forhandlere av snøfresere økt pågang fra kunder. Det er tydelig at folk har penger. De aller fleste kjøper uten å prute på prisen. De vet hva de skal ha, og er vi utsolgt for den modellen de spør etter, kjøper de modellen over, selv om den koster noen tusenlapper mer. De billigste freserne får stort sett stå i fred. Det er de dyreste modellene, med mest mulig ekstrautstyr som det er rift om, sier han. Elektrisk nøkkelstarter er populært, og motoren bør være på minst ti til tolv hestekrefter, sier Hagen. Liten forskjell Ifølge markedssjef Oddmund Ihle i Husqvarna er det liten forskjell mellom by og land når det gjelder salg av snøfresere. Både villaeiere i byen med oppkjørsel og parkering på egen eiendom, ønsker en lettvint måte å kvitte seg med snøen på. Det samme gjelder for folk i distriktene med lang distanse ut til brøytet vei. Mange kjøper freser av helsemessige årsaker, sier han. Felles for alle er innkjøpstidspunktet. Alle kommer til butikken den dagen det snør, ikke før. De venter til siste liten med å skaffe seg utstyr. Jeg tror ikke mange gjør impulskjøp. De fleste har nok bestemt seg for hva de ønsker på forhånd. Men innkjøpet blir som oftest utsatt til den dagen man trenger det, sier Ihle.