Klimastøtte skal gi grønnere godstransport

Transportindustrien erkjenner et betydelig ansvar for norske klimagassutslipp. Nå går bransjen i seg selv.

– Veitransport står for hele 19 prosent av våre nasjonale utslipp, og godsandelen er i økning. Vi ser potensialet i klimaeffektiv teknologiutvikling, sier næringspolitisk direktør Erling Sæther i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening. Han oppfordrer nå alle medlemsbedriftene til å søke støtte til klimatiltak gjennom det statlige organet Transnova.

NHO-organisasjonen LTL samler de fleste norske transportindustribedrifter innenfor logistikk, spedisjon og skipsekspedisjon.

Godt mottatt

Overgang til biogass eller biodiesel, etablering av flere tankestasjoner, redusert tomgangskjøring og utvidet lastekapasitet er eksempler på aktuelle tiltak.

At skip som ligger til kai bruker strøm fra land i stedet for dieselaggregater er en annen mulighet. I Bergen anslås det at Nox-utslippene ville ha blitt kuttet med 97 prosent dersom alle skip fikk strøm fra land.

– At LTL gir en slik tydelig oppfordring til sine medlemmer, er en betydelig anerkjennelse av transportindustriens utslippsansvar, og av at virkemidlene som Stortinget vedtok i klimaforliket matcher behovet i markedet, sier leder Knut Arild Hareide (KrF) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Stortinget har vedtatt at miljøvennlig kjøretøyteknologi må fases inn dersom klimamålene skal nås. Det er også en prioritert oppgave å få mer gods over på sjø og bane.

Økende andel

Ferske utslippstall fra Statistisk sentralbyrå viser en mindre nedgang i forhold til fjoråret. Utslippene fra transportsektoren gikk også ned, nærmere bestemt med 0,4 prosent, men står likevel for mer enn 30 prosent av samlede klimagassutslipp. Fra 1990 til 2010 økte utslippene fra transportsektoren med 29 prosent.

Nå håper Transnovas leder Eva Solvi at mange av LTLs medlemsbedrifter følger oppfordringen fra toppen.

– Klimaeffektiv teknologiutvikling i godstransport skal ikke undervurderes. Transnova har en markedsorientert ordning og et lite byråkratisk søknadsregime. I vår reiser vi dessuten rundt til større byer i landet for å bistå søknadsskriving, sier hun.

Transnova sorterer under Samferdselsdepartementet og har i år nær 75 millioner kroner som skal brukes til å gjøre transportsektoren mer miljøvennlig. 18 millioner kroner er satt av til en miljøteknologiordning som kun næringslivet kan søke på.