Fri flyt av arbeidskraft krever mer av kundene

- På kort sikt kan det være billigere å engasjere et polsk firma til å ta oppussingen på badet. Men til gjengjeld vet ikke kundene om firmaet følger norske regler, sier administrerende direktør Tor Backe i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening - VVS.

Norge er et EØS-land med fri flyt av arbeidskraft. Følgelig kan firmaer og håndverkere fra andre EØS-land, for eksempel Polen, konkurrere om oppdrag i Norge. Dette medfører både fordeler og ulemper for norsk byggebransje så vel som for norske forbrukere. I utgangspunktet er det generelt sett bra med konkurranse, for da blir prisen riktigere. Dessuten må de firmaer som konkurrerer om oppdraget, bestrebe seg på å gjøre en best mulig jobb. Ingen er tjent med fravær av konkurranse. Heller ikke norsk byggebransje. På den annen side stiller fri flyt av arbeidskraft sterkere krav til norske forbrukere for at de skal sikre seg et godt resultat. For tiden finnes det for eksempel en rekke østeuropeiske firmaer som tilbyr oppussing av norske baderom til en billig penge. Her gjelder det imidlertid at forbrukerne stiller seg følgende spørsmål før man skriver under kontrakten: Er materialene inkludert i tilbudet, og hvem skal eventuelt sørge for å fremskaffe disse? Er tilbudet satt opp i henhold til norske lover, regler og standarder? Har foretaket ansvarsrett etter norske lovgivning? Hvordan sikre reklamasjonsretten? For å ta det siste først. Etter håndverktjenesteloven gjelder 5 års reklamasjonsrett for alle rehabiliteringsoppdrag som utføres i Norge uavhengig av håndverkerfirmaets nasjonalitet. Det springende punktet i denne sammenheng blir følgelig hvor vidt det er mulig å håndheve denne forbrukerrettigheten i praksis. Hvilken garanti har kunden for at firmaet overhodet er å finne i Norge etter 4 5 år? Og hvis ikke, hvordan kan man i så fall følge opp saken i firmaets hjemland? Når man sammenligner prisene fra norske og utenlandske firmaer, er det lurt å undersøke om tilbudene er sammenlignbare. For eksempel vil tilbud på våtromsrehabilitering utført som totalentreprise etter Byggebransjens våtromsnorm (BVN) ikke kunne sammenlignes med et tilbud der kunden selv må kjøpe inn materialer og/eller koordinere bygghåndverkerne. I det siste tilfelle har kunden betydelig mindre sikkerhet for at badet vil bli tett og holdbart. - Med andre ord gjelder det å tenke seg godt om før man velger det tilbudet som i første omgang virker billigst. På sikt kan det billige bli uforholdsmessig dyrt. På badet er det mye som kan gå galt, og konsekvensene av byggefeil vil lett kunne bli store. Både når det gjelder utgifter, plunder, heft og fuktskader som i verste fall kan påvirke beboernes helse, advarer Tor Backe.