Flytoget til topps på kundebarometeret

Flytoget har Norges mest fornøyde kunder, mens Lindex, Dagbladet, Odin Kapitalforvaltning og DnB Kapitalforvaltning ligger helt på bunn på Norsk Kundebarometer 2012.

Flytoget vinner dermed for tredje gang Kundetilfredsprisen. Selskapet oppnår 85,8 poeng av maksimalt 100 kundetilfredspoeng. Et så godt resultat kan ingen andre selskaper vise til i de 15 årene Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Mer enn 8.900 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse og fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.

Til sammen 192 virksomheter fra 40 ulike bransjer får sin årlige dom fra norske forbrukere.

Jevnt i toppen
Det er jevnt i toppen for bedriftene med Norges mest tilfredse kunder. Etter Flytoget kommer Finn.no, med 84,4 poeng.

Toyotas bilforhandlere kjører seg opp til en 3. plass i årets undersøkelse.

Fjorårets vinner, mobiloperatøren One Call, oppnår samme poengsum som i fjor med 83,7 poeng. Det var likevel ikke nok til å forsvare fjorårets førsteplass.

Bedriftene har skjerpet seg
I år ligger gjennomsnittet for de vel 190 undersøkte virksomhetene på 71,3 av 100 mulige kundetilfredshetspoeng.

Det er det høyeste nivået som er målt siden Norsk Kundebarometer startet sine målinger. Årets resultater ligger i gjennomsnitt nesten 5 poeng høyere enn i bunnåret 2002.

På stedet hvil
Selv om mange bedrifter har dokumentert forbedringer de siste årene, ifølge Kundebarometeret, har ikke alle klart å heve seg. Bredbåndstilbyderne er blant dem. Men også forhandlere av sko, klær, sport, møbler og interiør, samt el-kjeder, har gjennom ti år ligget på samme lave nivå.

På jumboplass i årets undersøkelse finner vi Lindex, Dagbladet, Odin Kapitalforvaltning og DnB Kapitalforvaltning, som får resultater helt nede på 50-tallet i kundetilfredshet.