Optimisme preger Vei og Anlegg 2012

Den store anleggsmessen Vei og Anlegg 2012 på Hellrudsletta ble åpnet med glade toner fra Kvindelige studenters sangforening – og dette passer på mange måter godt med det som er situasjonen i anleggsbransjen.

Det er en glad og god stemning i anleggsbransjen og forventningene er store. Det er også store forventinger til selve messen som er fylt til trengsel.

Det var en meget oppløftet og glad Anita Helene Hall i Maskinsgrossisternes Forening som ønsket velkommen til messe. Det er 14. gang denne messen avvikles – 10. gang på Hellerudsletta. Totalt dekker utstillingsarealet 50 000 kvm. Allerede før åpningen hadde mer enn 14 000 personer forhåndsregistrert seg. Direktøren regnet med at mer enn 20 000 mennesker vil komme til årets messe.

Varaordfører Boye Bjerkholt i Skedsmo kommune ønsket velkommen fra kommunen som er en av de kommunene i landet som vokser aller mest. Dette betyr at det er stort behov for de tjenester bygg- og anleggsbransjen leverer. Betydelige bygge- og anleggsprosjekter har vært og er i gang like utenfor gjerdene til messeområdet.

Samferdsel og infrastruktur – vår utfordring
Direktør Bjørn Erik Selnes i Vegdirektoratet holdt selve åpningsforedraget. Vegdirektøren er på reise i Nord-Norge sammen med Samferdselskomiteen. Selnes på sin side er en av nestorene i Statens vegvesen. Han har hatt en rekke stillinger på ulike nivåer siden han startet som ung anleggsleder i Nord-Norge på 1970-tallet. Nå har han en meget fremskutt posisjon i Vegdirektoratet som årlig bruker nær 40 milliarder kroner på veinettet her i landet. Dette betyr at vegvesenet er landets største byggherre.

Selnes kom spesielt inn på rekrutteringen til bransjen – og han var glad for at det er satt av tid til å sette ungdommen på dagsorden på messen. Det at det blir en ungdommens dag på vei og Anlegg 2012 er fremsynt, sa han som understreket hvor viktig det er å sikre rekruttering også til det utførende leddet.

Konkurransen blir stadig tøffere – og situasjonen i Europa gjør nå at mange av de store entreprenørene i Europa snuser på det nordiske infrastrukturmarkedet. Nå merker vi at stadig flere utenlandske selskap regner på mindre og større jobber, sa han.

Men skal man gjøre en jobb i Norge må kvalitet og sikkerhet settes i første rekke. Det er ellers viktig at man tar vare på den kunnskapen som man har tillegnet seg gjennom mange år. I den forbindelse nevnte han kunnskapen om frostsikring i vei. Han var selv med å skrive et kapittel om dette i en lærebok som kom ut i 1973.

Ellers har det skjedd mye når det gjelder hvem som har ansvaret for veinettet. Nå har faktisk fylkeskommunene ansvar for flere kilometer enn hva staten har ansvar for.

Selnes kom også inn på de nye finansieringsformene for veibygging. I de siste årene har bompenger kommet inn for fullt. Han sier at planlegges det godt så kan man bygge like fort som det man gjorde på de OPS-prosjektene som er bygget. Dette viser ikke minst det som har skjedd på E6 utbyggingen gjennom Akershus.

Selnes var opptatt av forholdet til bransjen. Han nevnte spesielt det initiativet vegdirektøren kom med i 2007 da Policygruppen ble nedsatt. Dette er et samarbeidsforum mellom vegvesenet og entreprenørene og deres organisasjoner. Nå er også fylkeskommunene og Jernbaneverket kommet med. Selnes sa at det er mye verdifullt som ligger i den måten man samhandler på i Norge, men vi kan bli flinkere, sa han.

Han var opptatt av at hovedentreprenørene ikke skviser sine underentreprenører til døde. Det er ingen tjent med. Samhandling betyr samarbeid og respekt.

Selnes advarte sterkt i mot at man bygger så raskt at det går ut over kvaliteten. Vær og klima blir stadig tøffere – og det setter større krav til planlegging og bygging. Selnes var opptatt av at utbyggingsprosjekter ikke blir for små, men at det planlegges og bygges lengre parseller når man først starter en veijobb. Han understreket hvor viktig det er å opprettholde bevilgningene til vedlikehold.

I et av verdens mest demokratiske land kan det være en utfordring å få gjort de nødvendige vedtak. Men det er viktig at man finner balansepunktet mellom retten til å uttale seg/protestere og til gjennomføringsevnen i prosjektene.

Selnes kom også inn på utviklingen når det gjelder dødsulykker. Det går rette veien, men det er fortsatt mye å gjøre før man kan være fornøyd.

Nasjonal dugnad
Vegdirektøren har invitert til en nasjonal dugnad i samferdselssektoren. Denne ideen har fått god mottakelse – og tar man de rette grepene kan man nå komme ut av den grøfta mange føler at veisektoren har vært nede i noen år. Nye veier er viktig, men det er sannelig viktig at man også tar vare på de veiene som allerede ligger der, sa Selnes som berømmet dem som har ansvaret for den viktige treffplassen Vei og Anlegg.