Den nye betongbrua skal ha plass til fire spor. De to gamle stålbruene skal rives, samtidig som trafikk på to spor skal opprettholdes i hele anleggsperioden. Derfor må den nye brua bygges i flere etapper. Rives i april Den første etappen som nå står ferdig, er den fjerdedelen av brua som ligger lengst mot sør. Straks togtrafikken er lagt om, begynner arbeidet med å demontere den gamle stålbrua. Denne vil bli heist ut og fjernet i løpet av en togfri periode på 36 timer helga 20-21. april. Andre og tredje etappe Deretter starter arbeidet med å bygge fjerdedel nr. 2 av den nye brua, og i mars 2003 kan togtrafikk i retning Asker ta denne delen i bruk. Så rives den andre gamle brua, og fjerdedel nr. 3 og 4 av nybrua bygges ferdig i én sammenhengende operasjon. Arbeidene foregår hele tiden med kort avstand til trafikkerte spor, noe som krever omfattende planlegging og fokus på sikkerhet.
- Nøkkelord
- Import