Milepæl på bru i Sandvika

Første del av den nye jernbanebrua over Sandvikselva står nå ferdig, og arbeidet med spor og kontaktledning pågår. Natt til søndag 17. mars ble trafikken lagt om slik at togene i retning Oslo bruker den nybygde delen.

Den nye betongbrua skal ha plass til fire spor. De to gamle stålbruene skal rives, samtidig som trafikk på to spor skal opprettholdes i hele anleggsperioden. Derfor må den nye brua bygges i flere etapper. Rives i april Den første etappen som nå står ferdig, er den fjerdedelen av brua som ligger lengst mot sør. Straks togtrafikken er lagt om, begynner arbeidet med å demontere den gamle stålbrua. Denne vil bli heist ut og fjernet i løpet av en togfri periode på 36 timer helga 20-21. april. Andre og tredje etappe Deretter starter arbeidet med å bygge fjerdedel nr. 2 av den nye brua, og i mars 2003 kan togtrafikk i retning Asker ta denne delen i bruk. Så rives den andre gamle brua, og fjerdedel nr. 3 og 4 av nybrua bygges ferdig i én sammenhengende operasjon. Arbeidene foregår hele tiden med kort avstand til trafikkerte spor, noe som krever omfattende planlegging og fokus på sikkerhet.